ZEKUR onderzoek wijst uit: mannen willen massaal aan de mannenpil
ZEKUR onderzoek wijst uit: mannen willen massaal aan de mannenpil
dinsdag 07-12-2010 11:35
Dit is een origineel bericht van UVIT
Bijna driekwart van de mannen (72%) vindt dat zijzelf de verantwoordelijkheid moeten nemen wanneer er een betrouwbare anticonceptiepil voor mannen op de markt komt. Dit terwijl het algemene beeld bestaat dat door een moeilijke acceptatie van de maatschappij de mannenpil nog niet op de markt verkrijgbaar is. Het is één van de opvallende resultaten van een jaarlijks onderzoek naar zekerheid onder jongeren, uitgevoerd in opdracht van jongerenverzekering ZEKUR van verzekeraar Univé.

Mannenpil
73% van de jongeren vindt dat mannen ook hun verantwoordelijkheid moeten nemen wanneer er een betrouwbaar anticonceptiemiddel voor mannen op de markt komt. 27% van de ondervraagde jongeren vindt dat deze verantwoordelijkheid altijd bij de vrouw blijft. Opvallend is dat er nauwelijks verschil is tussen de mening van de heren en dames. 74% van de vrouwen tegenover 72% van de mannen vindt dat mannen bij het verschijnen van een betrouwbaar anticonceptiemiddel voor mannen, het middel moeten gaan gebruiken.

De mannenpil is na 40 jaar van onderzoek nog niet op de markt verkrijgbaar. De moeilijke acceptatie van de maatschappij wordt in diversen artikelen genoemd als een van de oorzaken. Jongeren geven nu in dit onderzoek aan dat wat hen betreft de tijd rijp is voor een mannenpil.

Overstappen vanwege anticonceptiepil
De vrouwenpil bestaat dit jaar 50 jaar en wordt vanaf 1 januari geschrapt uit het basispakket voor jongeren ouder dan 21 jaar. Een derde van de ondervraagde vrouwen ouder dan 21 jaar zou overwegen over te stappen naar een verzekering die vanaf 1 januari anticonceptiemiddelen als de pil blijft vergoeden. Dit geldt in sterkere mate voor de 'jongere' vrouwen; ruim 37% van de 22 tot 27-jarigen zou overstappen. ZEKUR vergoedt vanaf 1 januari de anticonceptiepil voor jongeren van 21 jaar en ouder uit het Extra ZEKUR pakket.

ZEKUR.nl
Het kwantitatieve onderzoek is door Try Out Jongerenmarketing en Intomart GfK in opdracht van jongerenverzekering ZEKUR van Univé uitgevoerd. Een representatieve steekproef van 502 jongeren in de leeftijd van 18 tot 32 jaar zijn bevraagd over het thema "hoe zekur voel jij je?".
ZEKUR heeft de laatste maanden al duizenden nieuwe klanten mogen begroeten. ZEKUR dankt zijn populariteit onder jongeren ondermeer aan het feit dat het de goedkoopste zorgpremie van Nederland heeft. ZEKUR is voordelig doordat je de verzekering online afsluit. Daarnaast heeft Univé voor ZEKUR een aantal zorgaanbieders gecontracteerd voor planbare ziekenhuiszorg en bestel je je herhaalrecepten via de Internet Apotheek. Als ZEKUR-klant kun je van nog meer voordelen profiteren. De bestelling van de pil bij de Pil Express valt bijvoorbeeld buiten het eigen risico.
Links:
Organisatie info:
												UVIT
											 
												
											 
	                                			Meer informatie:
 
Dennis Verschuren
Woordvoerder Univé-VGZ-IZA-Trias
Tel: 088-1313268
E-mail: dennis.verschuren@vgziza.nl