Canadees overmeestert de besneeuwde Cauberg
zondag 05-02-2012 00:16
Dit is een origineel bericht van Red Bull Nederland BV
IJzingwekkend spektakel in een ijskoud Valkenburg

Kyle Croxall mag zichzelf de meester van de langste en steilste track in de Ice Cross Downhill geschiedenis noemen. In een ijskoud Valkenburg werd vandaag beslist wie als snelste van de ijzingwekkende track van de Cauberg schaatste. De Canadees Kyle Croxall wist de overwinning van het Ice Cross Downhill World Championship op zijn naam te schrijven. Ondanks het weer trotseerden 25.000 bezoekers vanuit het hele land de kou om de schaatsers aan te moedigen. De beste Nederlander was de Limburger Glenn Bakx die vandaag als 26e eindigde.

Kyle Croxall stond in de finale tegen zijn broer Scott Croxall, Paavo Klintrup en Fabian Mels. Dit is zijn tweede overwinning van het seizoen 2012, want ook in Saint Paul was hij de snelste schaatser. De regerend wereldkampioen Arttu Pihlainen lag er na de halve finale uit, wat voor een bepaalde opluchting zorgde bij Scott: 'De strijd is nog steeds even spannend, maar het scheelt als er een geduchte kandidaat uit ligt.' De nuchtere, maar tevreden Croxall vertelt hoe hij het vond: 'Het is geweldig om te winnen hier in Valkenburg. Zeker op zo'n zware track. Ik vond de track echt een uitdaging, maar ook erg leuk omdat veel stukken van de track downhill zijn.'
De sfeer op de Cauberg was onbeschrijfelijk. 25.000 Nederlanders kwamen naar de Geulstad om naar de snoeiharde strijd op het ijs te kijken. De bezoekers werden getrakteerd op een geweldige show met Gers Pardoel, de Jeugd van Tegenwoordig en andere artiesten die er voor zorgden dat de voetjes van de vloer gingen en de handen in de lucht. Zo kreeg het publiek het toch nog warm. Er werd hard gejuicht als de schaatsers naar beneden kwamen. Als verrassing kwamen er zelfs een motor en vier BMX-rijders van de baan naar beneden.
De aanmoediging van het Nederlandse, enthousiaste publiek heeft helaas niet het gewenste effect gehad op de prestaties van het Nederlandse team. Bart van Roosmalen en Remo Speijers gingen beiden niet door naar de tweede ronde. Van Roosmalen staat na de wedstrijd in Valkenburg op de 26e plaats in de wereldranglijst en Speijers op de 47e positie. Bakx wist door een geweldige inhaalmanoeuvre zich te plaatsen voor de volgende ronde en eindige als nummer 19 op de wereldranglijst. Ab Krook is van mening dat er meer in zat: 'Bart en Remo hebben gewoon pech gehad. En Glenn heeft te veel tijd verloren met zijn 'vliegende start' door een schouderblessure. Dat verschil in afstand heeft hij ondanks zijn enorme snelheid niet meer in kunnen halen.'

De Limburgse Glenn Bakx is redelijk tevreden over zijn prestatie. Zelf zegt hij hierover: ' We hebben ons maandenlang voorbereid onder begeleiding van Ab Krook en Falko Zandstra. Ik merk aan mezelf, maar ook aan Bart en Remo dat we zo professioneel en gefocust bezig zijn. Mijn conditie is op topniveau. Dus we trainen hard verder voor de volgende stop in Zweden. Dan gaan we er weer tegenaan met zijn drietjes.' De 19e jarige Roby Haazen heeft de 'MINI Rookie Award' gewonnen voor zijn prestaties op het ijs. Haazen uit Someren is de beste nieuwkomer van alle Nederlandse deelnemers. De dolgelukkige Haazen zegt: 'Mijn enige doel was om van deze track af te mogen schaatsen. Maar nu ik er eenmaal aan begonnen ben, wil ik volgend jaar graag weer meedoen.'
De volgende stop in het Ice Cross Downhill World Championship is Aare in Zweden. Met zijn 420 meter is het ijskanaal in Aare zeker niet de langste, maar wel een van de meest uitdagende. De eerste honderd meters gaan zo goed als recht naar beneden. De finish is echter juist weer bergopwaarts, wat brandende spieren voor de deelnemers betekent, maar een opwindend spektakel voor de toeschouwers.

Red Bull Crashed Ice Valkenburg is een uniek evenement dat door de hele Valkenburgse bevolking in hun hart gedragen wordt. Burgemeester Eurlings is enorm trots op zijn dorp en is vereerd dat hij de schaatsers uit meer dan 22 landen mocht ontvangen. De Cauberg was dagenlang het uitgelichte, ijzingwekkende middenpunt van Valkenburg. De berg stond van de top tot aan de voet in het teken van Red Bull Crashed Ice. De snoeiharde strijd in Valkenburg zit er op. Op naar de next stop in Zweden.
Links:
Organisatie info:
												Red Bull Nederland BV

Voor foto's en video's ga naar www.redbullcrashedicenewsroom.com of neem contact op met Eva de Vaan via eva.devaan@nl.redbull.com of +31629593524