Publiek in voorjaarsvakantie welkom in werkend Woudagemaal
dinsdag 21-02-2012 15:05
Dit is een origineel bericht van Wetterskip Fryslan
Van dinsdag 28 februari tot en met donderdag 1 maart staat het ir. D.F. Woudagemaal in Lemmer onder stoom. Het publiek is op deze dagen tussen 10.00 en 17.00 uur welkom in het oudste, nog werkende stoomgemaal ter wereld.
Maandag 27 februari wordt het gemaal opgestookt voor praktijklessen aan de medewerkers die het gemaal bedienen.

Wetterskip Fryslan brengt het ir. D.F. Woudagemaal jaarlijks maximaal twee keer onder stoom voor praktijklessen. Dit om de bedrijfsvoering van het stoomgemaal te kunnen garanderen. Vrijwilligers van de Stichting ir. D.F. Woudagemaal verzorgen tijdens de stoomdagen rondleidingen in het gemaal.

Grote rol in Friese waterhuishouding
Het op peil houden van het water in de Friese sloten, vaarten en kanalen (de boezemwateren) is een van de taken van Wetterskip Fryslan. Soms moet er water in, soms moet er water uit. Daarom is een uitgekiend systeem van sluizen, gemalen, stuwen en dijken ontwikkeld. Het Woudagemaal is onderdeel van dit systeem en zorgt bij een hoge waterstand nog steeds voor droge voeten. Dat gebeurde in de eerste week van januari, toen het waterpeil in de Friese boezem door hevige regenval en wind aanzienlijk was gestegen. Bijna 15.000 belangstellenden bezochten in die periode het draaiende stoomgemaal.

Bezoekerscentrum
Een bezoek aan het Woudagemaal begint in het naastgelegen bezoekerscentrum, waar jong en oud wordt geïnformeerd over de werking van het stoomgemaal en het waterbeheer in Frysl(aa)n. De educatieve expositie is een echte aanrader met een 3D-film, animaties, ervaringsobjecten en een speurtocht. De avonturen van Jelle Terpstra, de hoofdmachinist van het gemaal, laten zien hoe het toegaat wanneer het menens is en het gemaal aan moet. Voor kinderen van zes jaar en ouder is er sinds kort een doeboek beschikbaar vol leuke weetjes, spellen en zoekopdrachtjes. Kijk voor meer informatie op www.woudagemaal.nl.

Werelderfgoed UNESCO
Het stoomgemaal uit 1920 is eigendom van Wetterskip Fryslan en het grootste en enige werkende stoomgemaal ter wereld. In 1998 is het uitstekend onderhouden monument, ook wel 'meesterwerk van waterbouwtechniek' genoemd, op de Werelderfgoedlijst van UNESCO geplaatst.
Bij dit persbericht is een bijlage zichtbaar op www.perssupport.nl
Links:
Bijlage:
Organisatie info:
												Wetterskip Fryslan

Voor meer informatie over dit persbericht kunt u contact opnemen met Hilda Boesjes, directeur Bezoekerscentrum ir. D.F. Woudagemaal, Gemaalweg 1a, 8531 PS in Lemmer, telefoon: (0514) 561814 of (06) 83538905.