Netbeheerder Enexis wil netbeheerder RENDO overnemen
maandag 27-02-2012 10:14
Dit is een origineel bericht van Enexis B.V.
27 februari 2012

Netbeheerder Enexis wil netbeheerder RENDO overnemen

Enexis en RENDO hebben gezamenlijk de mogelijkheden voor verdere samenwerking onderzocht. Naar aanleiding van deze gesprekken heeft Enexis haar interesse getoond in de overname van de netbeheerder N.V. RENDO, eigenaar en beheerder van een gas- en elektriciteitsdistributienetwerk in Drenthe en Overijssel met totaal circa 100.000 gas- en 32.000 elektriciteitsaansluitingen. In de overige gebieden in deze regio is Enexis al verantwoordelijk voor het transport van gas en elektriciteit. Door de mogelijke overname wordt de bestaande samenwerking, die al tussen beide bedrijven bestaat, verder uitgebreid.

'De overname van RENDO netbeheer past in ons streven om voor klanten een heldere gebiedsindeling te creëren waardoor de klant slechts één netbeheerder heeft voor zowel gas als elektriciteit. Het netwerk van RENDO is voor dit streven uitermate geschikt, omdat het naadloos aansluit op het distributienetwerk van Enexis, aldus Han Fennema, voorzitter van de Raad van Bestuur van Enexis. 'RENDO is bovendien een financieel gezond bedrijf dat net als wij betrouwbaarheid, betaalbaarheid, duurzaamheid en publieksgerichtheid hoog in het vaandel heeft staan'.

Richard Woldring, directeur van RENDO, zegt over de interesse van Enexis: 'er is in de branche en in de politiek al lange tijd discussie over herverkaveling van elektriciteit- en gasnetgebieden tussen netbeheerders. Het distributienetwerk van RENDO sluit naadloos aan op dat van Enexis. De interesse van Enexis heeft mij daarom niet verbaasd. Het is voor mijn aandeelhouders een lastige beslissing geweest om dit verder te gaan onderzoeken. RENDO is immers een gezond bedrijf met gemotiveerde medewerkers en goede prestaties.'

Voor de duurzame activiteiten hebben de RENDO aandeelhouders besloten andere opties te willen onderzoeken. Hier spelen andersoortige belangen.

RENDO realiseerde in 2010 een groepsomzet van ruim 34 miljoen euro met 122 personeelsleden. De aandelen van RENDO zijn in handen van negen gemeenten. Voor de definitieve besluitvorming zullen de aandeelhouders van RENDO hun goedkeuring moeten verlenen en wordt advies gevraagd aan de ondernemingsraad. Het streven is om in het eerste half jaar van 2012 tot besluitvorming te komen.

De omzet van Enexis bedroeg in 2010 1,2 miljard euro binnen een gebied met 2,6 miljoen klanten. Enexis is in handen van publieke aandeelhouders: zes provincies en een groot aantal gemeenten. Ook bij Enexis zal de overname nog een goedkeuringsproces doorlopen.

Over Enexis
Enexis is de onafhankelijke netbeheerder in de provincies Groningen, Friesland, Drenthe, Flevoland (Noordoost Polder), Overijssel, Noord-Brabant en Limburg. Enexis is verantwoordelijk voor de ontwikkeling, aanleg, beheer, onderhoud en management van energiedistributie-netwerken. Enexis transporteert elektriciteit naar ruim 2,6 miljoen klanten en gas naar ruim 2 miljoen klanten. Het bedrijf staat met ongeveer 4.000 medewerkers voor een veilige, duurzame, betrouwbare en betaalbare energielevering. Het hoofdkantoor is gevestigd te Rosmalen.
Links:
Organisatie info:
												Enexis B.V.

Perswoordvoering:	Voor Enexis de heer Cor Brockhoven, manager Communicatie, telefoon 088-8570155 of 06 11030386
Voor RENDO de heer R.P.B.J. Woldring, algemeen directeur, telefoon 0522-856 806