500ste geredde legbatterijkip met Pasen in Koffietijd geadopteerd
donderdag 05-04-2012 09:48
Dit is een origineel bericht van Red een Legkip

Koffietijd en PiepVandaag springen samen met Red een Legkip in de bres voor de legkippen op tweede paasdag

5 april 2012 - Op maandag 9 april a.s., tweede paasdag, komen in het tv-programma Koffietijd adoptanten een dertigtal van de slacht geredde legbatterijkippen ophalen. De adoptanten hebben gereageerd op een eerdere oproep in Koffietijd om met Pasen legkippen een beter leven te geven. De actie is een samenwerking van dierenbelangenorganisaties Red een legkip en PiepVandaag. De speciale paasuitzending van Koffietijd wordt live uitgezonden op RTL4 van 10:00 - 11:00 's ochtends. Daarin zal te zien zijn hoe presentatrice Loretta Schrijver samen met Karen Soeters (oprichtster PiepVandaag) en Sandra van de Werd (oprichtster Red een Legkip) de geredde legkippen overhandigen aan de adoptanten. Ook zal de 500ste geredde legbatterijkip, die in de korte tijd dat het initiatief Red een Legkip van start (september 2011) is gegaan, in Koffietijd aan een adoptant overhandigd worden. Deze kippen hebben gevangen in kooien op een leeftijd van 17 maanden ruim 300 eieren moeten leggen op draadgaas zonder de mogelijkheid gehad te hebben om zich natuurlijk te uiten. Hierdoor pikten ze zichzelf en andere kippen kaal. Niet alleen de mensen maar ook deze kippen zullen daarom tijdens het programma Koffietijd een welverdiend paasontbijtje voorgezet krijgen.

Begin september 2011 werden de eerste industriekippen door de vrijwilligers van Red een Legkip gered van de slacht, door ze voor dezelfde prijs op te kopen als die de boer van het slachthuis krijgt. Al gauw bleken veel mensen deze kippen uit de kippenindustrie, die anders geëindigd zouden zijn in het slachthuis als vrijwel waardeloze soepkip, een goed leven te willen geven. Inmiddels is het aantal opvangen waar de dieren tijdelijk verblijven om aan te sterken, voordat ze geadopteerd mogen worden, gegroeid van één opvang naar zes opvangen, waaronder één opvang in België zit. Iedereen die voor Red een Legkip werkt, zowel de medewerker van de administratie, als de mensen die de kippen vrijkopen en vervoeren, als de opvangen die de kippen verzorgen, doen dit geheel belangeloos. Het adoptiebedrag van 7,50 per kip gaat in zijn geheel naar de onkosten van vervoer, slachtprijs per kip, voeding, aansterkende middelen en medicijnen die nodig zijn in de opvang. Red een Legkip is inmiddels bezig met verdere uitbreiding in België.

De herkomst van paaseieren
Kippen zijn in de dierenindustrie de meest mishandelde dieren. Zo wordt er iedere seconde in ons land voor het produceren van legkippen een kuikenhaantje vergast of versnipperd. 44, 5 miljoen legkippen, waaronder tot 2021 nog altijd 1, 7 miljoen kippen in kooien, leven in ons land onder erbarmelijke omstandigheden. Zij kunnen zich letterlijk niet als kip gedragen, zitten massaal opeengepakt opgesloten, het merendeel komt nooit buiten, kan niet lekker scharrelen, laat staan een zandbad of een zonnebad nemen. Doordat deze industriekippen zich niet natuurlijk kunnen gedragen en zich niet voor elkaar kunnen verschuilen pikken zij zichzelf en elkaar kaal. Dit alles vindt plaats achter gesloten deuren.

Omdat ieder gered kippenleven er één is..
Red een Legkip is zich ervan bewust dat de door haar geredde kippen uiteindelijk geluksvogels zijn en druppels op de gloeiende plaat. Desondanks betekent ieder gered kippenleven er één en laat Red een Legkip door dit initiatief ook zien hoe verschrikkelijk deze dieren te lijden hebben gehad. Door het redden van deze dieren opent Red een Legkip een stukje van de gesloten deuren van de kippenindustrie en komt het voor de consument dichterbij door deze dieren een nieuw leven te gunnen. De kippen die Red een Legkip van de slacht red zijn pas rond de 17 maanden oud wanneer ze als dank voor het vele eieren leggen ruw richting slachthuis getransporteerd worden om daar op gruwelijke wijze gedood te worden. Deze kippen hadden wel 10 jaar oud kunnen worden. Als ze door Red een Legkip gered worden zijn ze er vaak slecht aan toe en zien er niet uit. Maar zodra deze kippen eindelijk de ruimte krijgen en kunnen scharrelen in zand of gras stoppen ze met het pikgedrag. Het is iedere keer weer prachtig om te zien hoe zij eindelijk hun natuurlijke gedrag gaan vertonen en van bange dieren langzaam veranderen in spontane, tamme en karaktervolle huisdieren. Op de website www.redeenlegkip.nl vertellen adoptanten op het menu 'Kippen die nu gelukkig zijn' enthousiast over deze ervaringen, zie: http://www.redeenlegkip.nl/gered.html

Bij dit persbericht is een bijlage zichtbaar op www.perssupport.nl

Links:
Organisatie info:
												Red een Legkip

Voor meer informatie: Red een Legkip, contact Sandra van de Werd, tel 06-40709218;  email: redeenlegkip@hotmail.com
 PiepVandaag, contact Karen Soeters,  tel 06-42296980

Foto's van geredde legkippen zijn gratis op te vragen bij Red een Legkip, email: redeenlegkip@hotmail.com , tel 06-40709218

Deel persbericht op:
Permanente link:
Stuur door: