Prins Bernhard Cultuurfonds Prijs 2012 toegekend aan Lidewij Edelkoort
woensdag 18-04-2012 09:41
Dit is een origineel bericht van Stichting Prins Bernhard Cultuurfonds
Amsterdam, 18 april 2012. Het Prins Bernhard Cultuurfonds heeft de Prins Bernhard Cultuurfonds Prijs 2012 toegekend aan trendforecaster Lidewij Edelkoort. Deze oeuvreprijs reikt het Cultuurfonds jaarlijks uit aan een grootheid op cultureel gebied. Aan deze prijs zijn een geldbedrag van 75.000 euro en een CultuurFonds op Naam ter waarde van 75.000 euro verbonden. De uitreiking vindt plaats op 26 november.

Het Cultuurfonds heeft de Prins Bernhard Cultuurfonds Prijs 2012 toegekend aan Lidewij Edelkoort, omdat zij als trendforecaster toonbepalend is voor de wereld van design en mode. Zij kan in een vroeg stadium trends identificeren en haar toekomstvisie is daardoor van groot belang op de vormgeving van ons dagelijks leven. Met haar gave om verschillende disciplines te verbinden heeft ze zich door de jaren heen ontpopt tot een cultuurfilosoof, die het debat over de vormgeving van de toekomst mede bepaalt. Zij geniet internationaal aanzien en is een inspiratiebron voor creatieven in het algemeen. Het Prins Bernhard Cultuurfonds is van mening dat zij hiervoor in Nederland nog niet de erkenning heeft gekregen die haar toekomt en lauwert haar vol overtuiging met de Prins Bernhard Cultuurfonds Prijs.

Lidewij Edelkoort
Lidewij Edelkoort (Wageningen, 1950) begon haar carrière, na een studie mode-ontwerpen aan de kunstacademie in Arnhem, als modecoördinator en stylist bij de Bijenkorf. Hier ontdekte zij haar talent om opkomende trends aan te voelen en te vertalen. In 1975 vertrok Edelkoort naar Parijs om aan de slag te gaan als trendconsultant. Later richtte zij daar Trend Union op, een internationaal forecasting- en adviesbureau over kleuren en lifestyle thema's. Tot het klantenbestand behoren grote bedrijven uit de modewereld, de textielindustrie en de schoonheidsbranche, maar bijvoorbeeld ook autoproducenten en overheidsinstanties.
Van 1999 tot 2008 was Edelkoort voorzitter van het college van bestuur van de Design Academy in Eindhoven, waardoor ze zich verder kon verdiepen in de wereld van de vormgeving. In deze tijd ontwikkelde zij zich tot design expert en was ze curator, met diverse internationale exposities op haar naam. Tegenwoordig werkt zij onder andere vanuit haar eigen denktank Studio Edelkoort. Zij geeft wereldwijd lezingen en heeft diverse trendboeken over vormgeving en design uitgegeven. Vandaag de dag beheert ze met haar team ook het social media platform trendtablet.com. Internationaal is het werk van Edelkoort meerdere malen bekroond. Zo ontving zij in 2008 de Chevalier de l'Ordre des Arts et des Lettres van het Franse ministerie van Cultuur. Bij haar afscheid van de Design Academy werd ze benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje Nassau.

De Prins Bernhard Cultuurfonds Prijs
De Prins Bernhard Cultuurfonds Prijs wordt toegekend aan personen of instellingen die zich op uitzonderlijke wijze verdienstelijk hebben gemaakt op het gebied van muziek, theater, dans, beeldende kunst, geschiedenis, letteren, monumentenzorg, cultuureducatie of natuurbehoud. Eerdere winnaars zijn Het Orkest van de Achttiende Eeuw (2010) en Anton Corbijn (2011).
Aan de Prins Bernhard Cultuurfonds Prijs is een geldbedrag van 75.000 euro verbonden. Daarnaast krijgt de winnaar een CultuurFonds op Naam met een startkapitaal van 75.000 euro, waarvan hij de naam en doelstelling zelf mag bepalen. De Prins Bernhard Cultuurfonds Prijs wordt op 26 november 2012 uitgereikt in het Muziekgebouw aan 't IJ in Amsterdam.

Over het Prins Bernhard Cultuurfonds
Het Prins Bernhard Cultuurfonds stimuleert cultuur en natuurbehoud in Nederland - op grote en op kleine schaal. Bijzondere initiatieven, bevlogenheid en talent moedigt het fonds aan met financiële bijdragen, opdrachten, prijzen en beurzen. Door actieve fondsenwerving en inkomsten uit loterijen kan het fonds jaarlijks ruim 3.500 projecten en personen ondersteunen. Het Cultuurfonds is actief als intermediair voor het mecenaat en beheert meer dan 280 CultuurFondsen op Naam voor particulieren, stichtingen en bedrijven die cultuur een warm hart toedragen.
Links:
Organisatie info:
												Stichting Prins Bernhard Cultuurfonds

Op www.cultuurfonds.nl/cultuurfondsprijs staat een kort filmpje met de bekendmaking van de Prins Bernhard Cultuurfonds Prijs aan Lidewij Edelkoort. Voor interviewverzoeken/foto- en videomateriaal kunt u contact opnemen met de afdeling Communicatie: Liesbeth Blijenberg, (020) 520 6130, pers@cultuurfonds.nl. Begin november verstuurt het Prins Bernhard Cultuurfonds een persbericht met details over de uitreiking.