Verkiezingsprognose op RTL Text
dinsdag 28-08-2012 09:00
Dit is een origineel bericht van D-Base B.V.
Bergen op Zoom - 28 augustus 2012

De verkiezingscampagnes komen op dreef. Dit geldt ook voor de peilingen van de verschillende onderzoeksbureaus. Deze laten een algemene trend zien maar wijken ook van elkaar af. Peilingen hebben in zijn algemeenheid een foutmarge omdat maar een beperkt aantal personen wordt ondervraagd. Dit verklaart deels de onderliggende afwijkingen.

Maar waarom zou je personen ondervragen als meer dan 5000 mensen per dag hun mening geven op Twitter. De afgelopen maanden hebben we daarom een methode ontwikkeld om de politieke voorkeur te kunnen bepalen aan de hand van het aantal tweets. De uitkomst is de Spotzi Prognose die gepubliceerd wordt op RTL TEXT, en www.spotzi.nl.

Onderzoeksstappen
De Spotzi Prognose gaat als volgt te werk:
- Elke 5 minuten worden alle tweets verzameld over de politieke partijen en de lijsttrekkers die meedoen aan de Tweede Kamer Verkiezingen op 12 september.
- Als 5% van de mensen negatief twittert over de PvdA blijkt globaal dat ook 5% van de mensen negatief twittert over de VVD of elke andere willekeurige partij. Hierop wordt daarom niet gecorrigeerd.
- Als een specifieke partij veel in het nieuws is, beïnvloedt dit direct de prognose. Daarom worden de tweets over een periode van 30 dagen voorafgaand aan de peiling ook meegenomen in het gemiddelde. Op deze manier wordt dit effect weggewerkt maar is nog steeds een trend waarneembaar.

Ik hou mijn poot stijf
Het zoeken op twitter kent behoorlijk wat uitdagingen. De lijsttrekker van de PiratenPartij is Dirk Poot. Er zijn echter ook veel mensen die wel iets over hun poot op twitter te melden hebben. Er wordt tijdens deze hete dagen ook veel sap gedronken (Jolande Sap van GroenLinks). Na het schrijven van vele honderden filters wordt dit soort informatie verwijderd zodat alleen tweets over de lijsttrekkers overblijven.

Op teletext en internet
Al deze stappen resulteren uiteindelijk in een prognose die de algemene trend goed volgt. Op RTL Text pagina 352 is elke 5 minuten de prognose te volgen. Deze kan worden vergeleken met de prognose van exact 7 dagen eerder zodat een trend is waar te nemen. Op www.spotzi.nl zijn realtime kaarten beschikbaar waarbij per provincie de politieke voorkeur is te zien. RTL Text is ook te zien op www.text.nl

De Spotzi Prognose kent uiteraard ook zijn onzekerheden en aannames. We weten pas op 12 september het daadwerkelijke resultaat.
Links:
Organisatie info:
												D-Base B.V.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Remco Dolman. Telefoon: 0164 24 00 00. E-mail: remco@d-base.nl

Deel persbericht op:
Permanente link: