Tip

13 manieren om free publicity te krijgen

Door Nana van Dijk · 04 Jan 2023

Wie wil er geen free publicity krijgen? Tegenwoordig is het helemaal niet zo moeilijk meer om je merk- of bedrijfsnaam populairder te maken zonder dat het je wat (of veel) kost.

Publiciteit kost meestal heel wat geld, omdat je betaalt voor reclame, persberichten en andere hulpmiddelen om naamsbekendheid te krijgen. Toch kan het ook gratis, zoals het onderstaande overzicht met voorbeelden van free publicity duidelijk maakt.

De 13 beste voorbeelden van free publicity

1. Een persbericht opstellen en verzenden

Een persbericht is waarschijnlijk één van de meest voor de hand liggende methodes om gratis publiciteit te krijgen. Zo’n bericht houdt in feite in dat je de media op de hoogte brengt van jouw bedrijf, merk, of een speciale actie.

Het uiteindelijke doel is natuurlijk dat het gekozen medium jouw bericht publiceert. Het kan natuurlijk altijd gebeuren dat dat niet zo is, maar aangezien je voor het schrijven en publiceren van een persbericht geen geld betaalt, is deze methode toch het proberen waard.

2. Jezelf laten interviewen

Daarbij kun je ook gratis publiciteit krijgen door je te laten interviewen. Natuurlijk moeten journalisten of media wel een reden hebben om je te interviewen. Daarom gaat deze manier van free publicity vaak gepaard met een publiciteitsstunt (zie hieronder).

3. Een gastblog schrijven

Gastbloggen doe je als je voor een ander medium dan je eigen blog een artikel schrijft. Het voordeel van deze aanpak is dat je als gastblogger niets betaalt en toch naamsbekendheid krijgt onder de doelgroep van het andere medium. Dit is vooral interessant als je schrijft voor een vaak bezochte en bekende website of blog.

4. Een influencer over jou laten posten

Influencers zijn er meer dan genoeg en dat geeft je als ondernemer of merk heel wat mogelijkheden. Ze worden terecht ook wel ‘de nieuwe media’ genoemd en het is dan ook goed als je één van die vele influencers een post kunt laten maken over jouw product of bedrijf.

Je benadert influencers via social media door ze informatie te sturen, of door jouw product naar ze op te sturen in de hoop dat hij of zij er iets over vertelt aan zijn of haar volgers.

Besef wel dat deze aanpak lang niet altijd gratis is. Voor een post van een heel bekende influencer betaal je waarschijnlijk toch geld (en vaak is dat ook nog eens veel). Daarom loont het om opkomende influencers te benaderen, die wel al flink wat volgers hebben maar nog niet voor alles geld vragen.

5. Spreken op een evenement

Op het podium staan brengt hoe dan ook heel wat op, vooral als je kunt deelnemen aan een event dat helemaal in jouw niche zit.

Als jij jouw expertise duidelijk maakt op je bedrijfswebsite of in de vorm van een blog, en je eventorganisaties benadert om te spreken over jouw onderwerp of expertise, is er een kans aanwezig dat dit lukt. Zet een goed verhaal neer en biedt jezelf en jouw spreektijd in eerste instantie gratis aan.

En hoewel je als beginnende spreker misschien niet meteen overal geboekt wordt, is het belangrijk rustig door te blijven bouwen aan deze mogelijkheid.

6. Zelf een blog opstarten

Tegenwoordig kan iedereen een blog starten en dat is natuurlijk iets waar je als zelfstandige of beginnende ondernemer zeker gebruik van moet maken.

Hoewel je voor het opzetten van een eigen blog of website doorgaans wel iets betaalt, is dat meestal niet zo veel. Daarbij is de kans dat je in korte tijd een groter publiek weet te bereiden als je voldoende en regelmatig content deelt, wel degelijk aanwezig.

7. Ook vloggen is een mogelijkheid

Vloggen is het nieuwe bloggen, maar je maakt vooral gebruik van videobeelden. Het voordeel van vloggen in vergelijking met bloggen is dat het contact persoonlijker is: ze zien je gezicht, ze horen je praten. Hierdoor ontstaat er sneller een band met je volgers of bezoekers. ontstaat.

Bepaalde social media kanalen zijn uiterst goed voor het posten van videomateriaal. Denk maar aan Instagram Stories of Facebook. Ook LinkedIn is het onderzoeken waard, aangezien vloggen op dit kanaal nog relatief nieuw is. Dat biedt kansen om op te vallen.

8. Vergeet je eigen social media niet

Dat brengt ons dan weer bij het belang van social media voor het succes van jouw onderneming of product. De beste manier om free publicity te krijgen is door zelf op je eigen Instagram- of Facebookpagina content te delen, of het nu gaat om foto’s of video’s.

Belangrijk hierbij is dat je consistent bent en content blijft delen, de algoritmes van de meeste social media waarderen consistentie. Hoe vaker en hoe langer je actief bent op je social media, hoe groter de kans dat meer mensen jouw inhoud te zien krijgen.

9. Laat je vernoemen in een artikel

Hoewel een interview natuurlijk een goed hulpmiddel is om free publicity te krijgen, is het niet per se nodig. Gewoon vernoemd of vermeld worden in een losstaand artikel kan je al helpen om meer naamsbekendheid te verkrijgen.

Als je al een beetje populariteit hebt opgebouwd, bestaat de kans zelfs dat je op een lijstje staat met mensen die actief zijn in jouw branche. Zeker als je jezelf consistent via je social media gemakkelijk vindbaar maakt, neemt de kans daarop toe.

10. Je naam noemen in een volle zaal

Het is misschien een vreemde manier om gratis publiciteit te krijgen, maar waarom zou je het niet eens proberen? Als je deelneemt aan een event of er te gast bent en een vraag stelt aan de spreker die op dat moment aan het woord is, noem dan je volledige naam en de naam van je bedrijf.

Hoewel de meeste mensen die op dat moment aanwezig zijn je naam misschien meteen vergeten, blijft hij wellicht hangen bij een aantal. En dat kost je helemaal niets.

11. Houd contact met klanten via een nieuwsbrief

Zichtbaarheid in een zakelijke context creëren kan tegenwoordig nog altijd via e-mail, bijvoorbeeld door middel van een nieuwsbrief. Het opstellen van een goede nieuwsbrief en dat blijven doen, kost natuurlijk moeite. Maar het is een goede manier om een band op te bouwen met bijvoorbeeld eenmalige klanten, die later wellicht opnieuw een dienst of product bij je afnemen.

Zorg er vooral voor dat je nieuwsbrief handige tips en informatie bevat die is afgestemd op de belevingswereld van jouw doelgroep.

Denk ook goed na over je call-to-action: wil je de lezer motiveren om naar je website te gaan, zich aan te melden voor een evenement of om een demo aan te vragen?

12. Win een prijs

Deze tip klinkt misschien gemakkelijker dan het is, maar het winnen van een award of prijs is wel degelijk één van de beste manieren om gratis naamsbekendheid te krijgen.

Mediakanalen schrijven vooral over prijzen en awards die door toonaangevende partijen worden uitgegeven. Check daarom welke prijzen of awards er in jouw branche worden uitgereikt en wat de deelnemingsvoorwaarden zijn. Daarna kun je jezelf aanmelden (of je laat een andere partij jou aandragen).

13. Bouw je netwerk uit en blijf eraan werken

Ten slotte loont het de moeite om al vanaf dag één aan je netwerk te werken. Tegenwoordig besteden veel ondernemingen en merken aandacht aan hun online netwerk, maar vergeet ook zeker het belang van een offline netwerk niet.

Denk maar aan een netwerkborrel of een evenement, waar je mensen in contact laat komen met je product of dienst.

Of geef de experts binnen je organisatie een podium

Hoewel deze optie niet geheel onder ‘free publicity’ valt, is dit wel een manier om bewezen extra gratis publiciteit aan te wakkeren. Heeft jouw organisatie deskundigheid in huis? Dan kun je de media bereiken met ANP Expert Support.

Expert Support biedt deskundigen en kennisorganisaties een directe lijn naar de media. Samen met ons team maak je expertquotes, wat korte reacties op actuele kwesties zijn waarin de expert zijn/haar/hun deskundigheid in tentoonstelt. Zo'n 75% van de expertquotes wordt door de media gebruikt en levert je dus earned media op.

Meer weten?

Wil je persoonlijk advies over de mogelijkheden voor het versturen van persberichten en expertquotes, een demo ontvangen van ons platform of direct een abonnement afsluiten? Neem contact op met ANP Business. Bel 070 41 41 300 of mail naar business@anp.nl.

Nana van Dijk
nana.van.dijk@anp.nl

Neem contact op

Een aanvraag doen, meer weten of gewoon een snelle vraag? We beantwoorden je vragen elke werkdag van 09:00 tot 17:00 uur.

Bel me terug

Laat je nummer achter en we bellen
je zo snel mogelijk terug.

Bedankt! Je wordt zo snel mogelijk terug gebeld.

Je gaat akkoord met de voorwaarden