Tip

6 strategieën om de impact van earned media te vergroten

Door Nana van Dijk · 18 Jan 2023

Heb je eindelijk een artikel weten te publiceren, dan is het tijd om de impact van die free publicity te vergroten. Je hebt er tenslotte hard voor gewerkt!

1. Promotie via alle kanalen

Zorg ervoor dat je socialmediateam weet welke publicatie zij via welke socialmediakanalen moeten promoten. Maak je content voor social media op maat, passend bij elk platform.

Vluchtigere kanalen zoals Twitter kunnen meerdere Tweets over hetzelfde stuk aan, gepland over meerdere dagen op verschillende tijdstippen. Test verschillende boodschappen en hashtags en pas de formulering aan zodat je niet 20 keer dezelfde Tweet verstuurt.

Voor social media waar de content wat langer blijft hangen – zoals Facebook of LinkedIn – benadruk je enkele belangrijke punten. Of schrijf een korte analyse als introductie. Wissel ook regelmatig de content die bovenaan je profiel of feed vastgepind staat.

Natuurlijk hoop je erop dat de publicatie uit zichzelf gedeeld wordt, maar doe er zelf ook zo veel mogelijk aan. Dat betekent ook dat je bijhoudt welke reactie je stuk krijgt, zodat je iedereen kunt aanspreken die commentaar geeft of het deelt in hun eigen netwerk.

2. Promotie via influencers

Je kunt een publicatie ook gebruiken om een nieuwe influencer te bereiken met wie je een samenwerking aan zou willen gaan. De publicatie vormt dan je social proof. In sommige gevallen werkt het ook andersom. Dan benadert een influencer een merk vanwege een interessante publicatie.

Kwalitatieve earned media maken je ook meer bewust van andere beïnvloeders en experts die je wilt bereiken en waarmee je een relatie wilt opbouwen. Gebruik inzichten uit earned media bijvoorbeeld om beter in contact te komen met alle soorten beïnvloeders om je bereik nog meer te vergroten. Want journalisten vormen slechts één type beïnvloeder.

Succesvol werken met influencers gaat over het opbouwen van relaties in de loop van de tijd. Het is niet het betalen van iemand met een grote following om iets over je merk te zeggen. Zonder context of begrip van hoe hun publiek overlapt met jouw doelgroep. Neem dan ook de tijd om dit goed te doen. Dat levert uiteindelijk meer op dan gewoon iemand betalen en te hopen op rendement.

3. Promotie via betaalde kanalen

Het is altijd een goed idee om goed presterende organische social content gedurende verschillende perioden te testen via betaalde kanalen. Hierdoor ontdek je sneller wat werkt en pas je deze inzichten toe naarmate je doelgroep verandert.

Steeds als je een betaalde digitale campagne opzet, is het zinvol om ook elementen van je earned media in te zetten. Zo maak je mensen die je merk nog niet kennen klaar voor toekomstige interacties met je merk. Omdat ze je dan herkennen als een vertrouwde bron.

4. Integratie in eigen kanalen

Er zijn verschillende slimme manieren om earned media om te zetten in owned media. Eerst kun je op je website een lijst bijhouden van alle persberichten van je merk. Herpubliceer ook guest articles op je eigen website, uiteraard met toestemming en de juiste naamsvermelding.

Heb je niets om te hergebruiken, overweeg dan een samenvatting of analyse van de publicatie toe te voegen aan je blog. Link altijd terug naar de originele publicatie, niet alleen vanwege de bron, maar ook omdat het goed is voor SEO.

5. SEO en sitestrategie

Je SEO-strategie in combinatie met je contentstrategie, moet je vertellen welke artikelen en blogberichten het meeste verkeer naar je site geven. Gebruik deze informatie om slimmere keuzes te maken over content die je in de toekomst wilt maken en publiceren.

Veranderen de zoekwoorden die mensen gebruiken in de loop der tijd? Hoe verhoudt zich dat tot wat je aanbiedt? En hoe presteerde de content rond pitches die goed werden ontvangen?

Zorg ervoor dat je ook het inkomende organische verkeer naar je site bijhoudt en die inzichten integreert in je gehele online strategie.

6. Doelgroepgerichte retargeting

Vergeet ook je bestaande klanten niet! Het lijkt een open deur, maar veel marketeers en pr-professionals concentreren zich zozeer op het bereiken van een nieuw publiek dat ze hun bestaande publiek vergeten.

Werk samen met je salesteam aan retargeting-campagnes om je best presterende earned en owned media – plus andere gerelateerde, relevante content – met je bestaande publiek te delen. Zorg ervoor dat je je bestaande klanten bij dergelijke campagnes betrekt, via social media, in e-mail nurture-campagnes en meer.

Meer weten over een succesvolle pr-strategie? Wil je persoonlijk advies over de mogelijkheden om ANP Business in te schakelen voor jouw organisatie? Neem contact op met ANP Business. Bel 070 41 41 300 of mail naar business@anp.nl.

Nana van Dijk
nana.van.dijk@anp.nl

Neem contact op

Een aanvraag doen, meer weten of gewoon een snelle vraag? We beantwoorden je vragen elke werkdag van 09:00 tot 17:00 uur.

Bel me terug

Laat je nummer achter en we bellen
je zo snel mogelijk terug.

Bedankt! Je wordt zo snel mogelijk terug gebeld.

Je gaat akkoord met de voorwaarden