Een perslijst kopen: tips en aandachtspunten

Een persbericht is pas nuttig als je daarmee de juiste mensen bereikt. Toch is het helaas best lastig om dat voor elkaar te krijgen. Zonder goede perslijst kom je niet ver. Op internet kun je meer dan genoeg perslijsten vinden. Voor sommige moet je betalen, maar andere kun je zelfs gratis downloaden. Helaas hebben deze perslijsten vaak één manco: ze zijn niet specifiek gericht op jouw doelgroep. Maar hoe krijg je dan een perslijst die past bij jouw doelgroep? Loont het om een perslijst te kopen? Door op onderstaande tips en aandachtspunten te letten kom je een heel eind!

Wat is een perslijst ook alweer?

Heb je nog niet zoveel gewerkt met persberichten en klinkt de term perslijst je niet direct bekend in de oren? Binnen de wereld van de marketing en communicatie is het een breed ingeburgerd begrip. Het draait daarbij namelijk vaak om bekendheid, en zichtbaarheid in de media is daarin een belangrijke factor. Een perslijst noemen we daarom ook wel een medialijst. Zo’n lijst bevat relevante media, met bestaand uit contactpersonen en contactgegevens. Het helpt je dus om zo snel mogelijk, zo veel mogelijk relevante media te benaderen.

Een perslijst kopen? Let dan op de volgende zaken

Als je een medialijst nodig hebt, kun je deze zelf opstellen of je kunt een perslijst kopen. Beide methodes hebben zo hun voor- en nadelen. Ga je een perslijst kopen? Dan zijn er een aantal aandachtspunten om op te letten.

1. Is de lijst geschikt voor jouw doel?

Het is prettig als je niet te veel geld hoeft uit te geven aan een perslijst, maar bedenk dan wel dat goedkope lijsten vaak zeer algemeen zijn. Dat betekent dat je betaalt voor een lijst met media die lang niet allemaal interessant zijn voor jouw onderwerp(en) en doelstellingen. Heb je bijvoorbeeld een persbericht dat gericht is op een jong publiek? Dan heeft het weinig zin om dagbladen zoals Trouw en Het Financieele Dagblad te benaderen, omdat die kranten doorgaans oudere lezers trekken.

Als je kunt kiezen uit een lijst van 500 namen of een lijst met slechts 50, dan heb je op het eerste gezicht waarschijnlijk de neiging om voor de uitgebreide perslijst te kiezen. Dit heeft alleen weinig zin als die lange lijst voornamelijk bestaat uit algemene media. Als de korte lijst vol staat met media die wel geschikt zijn voor jouw doelgroep, is dat dus een veel betere optie.

2. Hoeveel wil je betalen voor een perslijst?

De perslijsten die je online kunt vinden verschillen sterk in prijs. Bedenk daarom van tevoren hoeveel jij over hebt voor een goede lijst. Of beter nog: bedenk hoeveel je wil betalen per goede lead.

Goedkoop is ook in dit geval vaak duurkoop. Goedkope lijsten staan vaak vol met algemene media-opties. Daarnaast zijn de contactgegevens lang niet altijd up-to-date. Aan e-mailadressen van contactpersonen die al jaren niet meer bij het betreffende medium werken, heb je natuurlijk helemaal niets.

3. Overweeg te combineren

Je kunt overwegen om een perslijst aan te kopen als basis, waarna je deze zelf aanvult en up-to-date houdt. Als je de basiscontacten van een gekochte lijst aanvult met eigen uitgezochte informatie, is de kans groter dat de lijst uit betere contacten bestaat.

Zelf weet je nu eenmaal het beste welke media interessant zijn voor jouw doelgroep. Hierdoor krijg je een lijst die aan al je wensen voldoet.

Twijfel je welke media voor jou interessant zijn? Dan kan het de moeite waard zijn om hiervoor hulp in te schakelen van een PR-bureau. Ook dit kan een investering vergen in tijd en kosten, maar als dit een basislijst van hogere kwaliteit oplevert, verdient die zichzelf vaak vanzelf terug. Verstuur je een persbericht via onze kanalen dan kan ons team van specialisten altijd met je meekijken of de perslijst compleet voor je samenstellen op basis van je persbericht en beoogde doelen.

4. Ga na waar jij je tijd aan wilt besteden

Het belangrijkste nadeel van het zelf opstellen van een perslijst is ongetwijfeld de hoeveelheid tijd die je er in moet steken. Je moet je allereerst een beeld vormen van media die interessant zijn en daarna moet je de contactgegevens van de juiste personen nog zien te vinden. Dat vergt vaak heel wat uitzoekwerk. Juist de tijd die het kost om zelf een perslijst te maken is voor veel mensen een reden om te kiezen voor het kopen van een kant-en-klare perslijst.

Toch zie je dan een belangrijke factor over het hoofd: het opbouwen van goede mediarelaties is van groot belang. Heb jij goed contact met een bepaalde redacteur? Dan schenkt hij of zij meer aandacht aan jouw persbericht dan aan berichten van onbekenden. Dit is uiteindelijk nog geen garantie voor publiciteit, maar je vergroot de kans daarop wel aanzienlijk. Overweeg dus goed waar jij je tijd aan wilt besteden.

5. Kwaliteit of kwantiteit?

Of je nu kiest voor het kopen van een perslijst, of zelf een lijst gaat maken: houd in het achterhoofd dat kwaliteit belangrijker is dan kwantiteit. Je hebt niets aan een lijst met 200 niet-relevante media, maar veel meer aan een lijstje met 10 namen die wél relevant zijn voor jouw doelgroep. Leg jezelf dus niet te grote doelen op, dan wordt het beter behapbaar en wordt het ook makkelijker om aan een perslijst te werken.

Wil je een perslijst kopen?

Kies dan voor de database van onze NieuwsManager om zo per branche, regio of categorie selecties van relevante en up-to-date mediacontacten uit de Benelux te maken. Of besteed het volledig uit aan ons team van specialisten die jouw persbericht direct naar de juiste branches en/of regio’s versturen. 

Lees ook: 5 Tips voor het opvolgen van je persbericht

Meer weten?

Wil je persoonlijk advies over de mogelijkheden, een demo ontvangen of direct een abonnement afsluiten? Neem contact op met ANP Pers Support. Bel 070 41 41 222 of mail naar info@perssupport.nl.

© ANP Pers Support 2022