Embargo en exclusiviteit: doen of niet doen?

Marketing is een onmisbaar element voor het succes van elk bedrijf. Het speelveld daarin is echter de laatste jaren wezenlijk veranderd. Zo kan een strategie die een aantal jaar geleden nog goede vruchten afwierp, wellicht niet meer voldoen in de huidige situatie. Daarom is het zinvol om de verschillende mogelijkheden eens nader onder de loep te nemen. Wat werkt wel en wat niet?

Marketing is grofweg in twee categorieën op te delen: offline en online activiteiten. Onder de laatste categorie vallen ook alle online public relations activiteiten. Online kanalen die steeds meer terrein winnen voor PR-doeleinden zijn bijvoorbeeld Twitter, YouTube, blogs en andere online sites.

Dat wil echter niet zeggen dat traditionele mediarelaties, zoals met pers van dagbladen, TV of radio, niet meer de moeite waard zijn. Integendeel! Een slimme PR-strategie is nog altijd zeer effectief, mits je PR op de juiste manier inzet in je middelenmix.

De aandacht van de pers

PR is gericht op de relatie tussen de organisatie en haar stakeholders. Of dat nu aandeelhouders of medewerkers zijn, consumenten of de overheid, het zijn groepen die belang hebben bij de organisatie. Het creëren van een duurzame band met hen staat dan ook voorop.

Aandacht van de pers vormt daarin een belangrijk element om je bedrijf positief voor het voetlicht te brengen. Door een weloverwogen persstrategie, met boeiende persberichten, verwerf je dat stukje onbetaalbare aandacht van de pers, waardoor je op die manier nog altijd een groot deel van je doelgroep bereikt.

Boeiende persberichten voor gratis publiciteit

Hoe zorg je ervoor dat pers en journalisten je persbericht oppikken? Een goed geschreven persbericht is van onschatbare waarde als een van de meest goedkope én snelste manieren om publiciteit te genereren. Bovendien levert het leads van hoge kwaliteit op; doordat het bericht door de media wordt gebracht, pikt het publiek de boodschap sneller op en gaat daar sneller in mee.  

Een embargo persbericht: wat is dat?

De benaming ‘embargo’ is jargon uit de marketing- en communicatiewereld. Het begrip ‘embargo op een persbericht’, geeft aan dat de informatie pas na een vooraf bepaald tijdstip gepubliceerd mag worden. Bedrijven presenteren het als strikte voorwaarde, maar in feite is het slechts een (dringend) verzoek van PR-mensen aan de media. Ook wel een gentlemen’s agreement. Zo willen ze voorkomen dat het nieuws te vroeg naar buiten komt. Een embargo geeft je dan ook geen juridische rechten als een journalist zich er niet aan houdt.

De voordelen van een persbericht met embargo

Wanneer is het raadzaam om een embargo op een nieuwsbericht te plaatsen? Een embargo geeft jouw nieuws de juiste aandacht op het juiste tijdstip. Door het embargo krijgen de media meer tijd om zich erop voor te bereiden en er een interessant item van te maken.

Een ander voordeel is dat het nieuws een actuele lading krijgt, doordat het ‘nu’ lijkt plaats te vinden, waardoor het meer nieuwswaarde krijgt. Bovendien verwacht men van ‘persberichten onder embargo’ een zorgvuldige benadering. Door het label dat het nieuws niet vroegtijdig mag uitlekken verschaft het je een goed alibi om contact te onderhouden met redactie(s) over de status van het bericht.

Exclusiviteit in persberichten

Omdat de meeste journalisten continu overspoeld worden met allerlei nieuwsberichten, is het niet altijd even makkelijk om persaandacht voor je nieuws te genereren. Het kost je vaak veel tijd en moeite om op te vallen tussen die stapel persberichten.

Wil je ervoor zorgen dat je gegarandeerd een publicatie krijgt? Dan zijn er manieren om ervoor te zorgen dat jouw bericht toch wordt gepubliceerd. Dit kun je doen door één bepaalde krant of journalist exclusiviteit op het nieuws te bieden. Met andere woorden, de exclusieve rechten geven op het publiceren van je persbericht.

Als je jouw nieuws niet direct met een hele reeks media deelt, levert het een win-winsituatie voor beide partijen op: het medium krijgt de exclusieve informatie voor een interessant artikel en jij krijgt de gewenste media-aandacht.

Wanneer is het slim om exclusiviteit in te zetten?

In een tijd die vooral gedomineerd wordt door online gebeurtenissen, wordt de invloed van traditionele media zoals kranten, tv en radio, nog wel eens vergeten. Maar als je een relevant nieuwtje te melden hebt, vormt een goed geschreven persbericht een prima aanvulling op je online zichtbaarheid en communicatiestrategie.

Uiteraard heeft exclusiviteit alleen zin als er reële interesse bestaat voor het nieuws. Dit is sneller het geval bij vakmedia dan bij landelijke dagbladen. Daarnaast biedt exclusiviteit een slimme investering in vertrouwen. Als de redactie er blind op kan vertrouwen dat het persbericht daadwerkelijk alleen naar hen gaat, versterk je de band met de journalist. Hier heb je in de toekomst weer profijt van. Check daarom in dat kader ook of het bericht geen feitelijke onjuistheden bevat en zorg ervoor dat er een contactpersoon bereikbaar is voor de media.

Embargo en exclusiviteit: doen of niet doen?

Kortom, een persbericht kan een prima bijdrage leveren aan je marketingstrategie, waarbij een slimme aanpak je gratis publiciteit kan opleveren. Wil je jezelf verzekeren van voldoende media-aandacht, dan kan het exclusief of onder embargo pitchen van je nieuws een goede manier zijn om het meer aantrekkingskracht te geven.

Een embargo is ideaal om een ‘momentum’ te creëren. Een beslissend moment waarmee je het nieuws actueler maakt en het meer betekenis krijgt. Als je twijfelt of een bericht interessant genoeg is voor een breed publiek, dan is het een goed idee dit bericht exclusief bij één kanaal te pitchen. Bijvoorbeeld een vakblad of regionale titel.

Meer weten?

Wil je persoonlijk advies over de mogelijkheden voor het versturen van persberichten, een demo ontvangen of direct een abonnement afsluiten? Neem contact op met ANP Pers Support. Bel 070 41 41 222 of mail naar info@perssupport.nl.

© ANP Pers Support 2022