Tips: Structureren van je content om lezers te boeien

Het is je gelukt: een lezer heeft op een link naar je blogpost geklikt en is op de pagina belandt. Maar hoe houd je de lezer vervolgens aan het lezen en betrokken bij de inhoud?

Lezers hebben een korte spanningsboog, dus het maken van visueel aantrekkelijk, makkelijk te lezen content speelt een belangrijke rol in het succes ervan.

Heb je eenmaal een sterke kop en een boeiend artikel geschreven, vergeet dan niet de tekststructuur te optimaliseren om de aandacht van de lezer vast te houden.

7 Tips voor structuur en opmaak van je content

Hier zijn een paar tips voor de opmaak van content om in gedachten te houden voordat je een nieuw blogartikel publiceert.

  1. Maak tekst scanbaar door het op te splitsen. Merk je ook wel eens dat je ogen dichtvallen als je een groot stuk tekst tegenkomt? Veel lezers scannen artikelen in plaats van ze woord voor woord te lezen. Een muur van een tekst bemoeilijkt deze gewoonte en maakt sneller dat de lezer afhaakt.

    Uit een eye-tracking studie van de Nielsen Norman Group blijkt dat het F-vormige scanpatroon nog steeds relevant is voor zowel desktop als mobiel lezen.

    Volgens de studie zijn er meerdere manieren om met dit scangedrag om te gaan en lezers te leiden naar de informatie die je wilt tonen.

Afbeelding Credit: Nielsen Norman Groep

  1. Gebruik koppen en subkoppen die zijn opgemaakt om op te vallen tussen de rest van de tekst. Deze moeten beschrijvend zijn en nuttige trefwoorden en zinnen bevatten.
  2. Gebruik vette letters om belangrijke woorden en zinnen te benadrukken.
  3. Houd alinea’s kort.
  4. Gebruik opsommingstekens en genummerde lijsten als dat kan. Deze formaten zijn gemakkelijk te scannen en zorgen ervoor dat de lezer zich eenvoudiger door de tekst verplaatst.
  5. Lees je tekst nogmaals goed door om ervoor te zorgen dat alleen de meest relevante informatie in je artikel staat.
  6. Check je links en denk na over de linktekst.

7 Tips voor opmaak van je links

Het opnemen van relevante links, zowel intern als extern, is om meerdere redenen belangrijk:

  1. Relevante interne links houden je lezer op de website, ze openen meer artikelen en de bounce rate van je site verbetert.
  2. Externe links van goede kwaliteit zijn een teken dat je onderzoek hebt gedaan, waardoor de inhoud geloofwaardig en betrouwbaar overkomt.
  3. De plaatsing van links is ook belangrijk. Ongeveer de helft van de lezers komt niet verder dan halverwege het artikel, dus plaats een nuttige, aantrekkelijke link hoog in de tekst.
  4. Gebruikerservaring moet altijd een prioriteit zijn en als het op links aankomt – denk dan aan kwaliteit boven kwantiteit.
  5. Overstelp lezers niet met te veel links. Dan besluiten ze misschien op geen enkele link meer te klikken.
  6. Gebruik geen dubbele links. Klikte jij zelf wel eens op twee links, om vervolgens twee keer op dezelfde pagina terecht te komen? Frustrerend, toch?
  7. Gebruik geen algemene linkteksten zoals ‘klik hier’ of ‘meer’. Door beschrijvende trefwoorden in je link te gebruiken, krijgt de lezer een duidelijk idee van wat hij op de pagina vindt.

Vergeet ook niet om multimedia in te zetten

Ogen worden aangetrokken door afbeeldingen en video’s, daar kun je niet omheen. Het verrijken van je content met multimedia geeft online vaak een grote boost.

In onderzoek van onze partner Cision naar persberichten bleek uit analyse dat het aantal views met 1,4x toenam als er een afbeelding aan de tekst was toegevoegd. Bij het inzetten van een video nam het aantal views met 2,8x toe.

Volgens Hubspot krijgen Facebookposts met afbeeldingen 2,3x meer engagement dan posts met alleen tekst. En worden tweets met afbeeldingen 150% meer geretweet dan tweets zonder multimedia.

Aangezien 65% van de mensen visueel is ingesteld en socialmediaplatforms steeds meer de voorkeur en dus voorrang geven aan visuele content, raden wij je aan om hiervan te profiteren voor je eigen content.

Lees ook: 7 schrijftips voor een sterke headline

Conclusie

Heb je alles tot hier gelezen, of scrolde je direct naar beneden? Hieronder vatten we nog eens kort samen wat we hierboven vertelden:

  • Verdeel je tekst. Dingen als lijstjes, vetgedrukte tekst, en subkoppen helpen je lezer de inhoud te scannen en snel antwoord te vinden op hun vragen.
  • Wees attent met je links. Kwalitatieve links helpen lezers op de site te houden en geven zoekmachines het signaal dat jouw inhoud nuttig is.
  • Verrijk je inhoud met multimedia. Niet alleen krijg je hiermee meer views, het vergroot ook de kans dat jouw content verder wordt gedeeld op social media.

Meer weten?

Wil je persoonlijk advies over de mogelijkheden van content structureren, een demo ontvangen of direct een abonnement afsluiten? Bel 070 41 41 222 of neem contact met ons op.

© ANP Pers Support 2022