Wanneer een persbericht versturen?

Heb je nieuws of wil je de naamsbekendheid van je merk of organisatie vergroten, dan is het versturen van een persbericht een goed idee. Door het versturen van een persbericht aan verschillende relevante redacties en mediacontacten, vergroot je de kans dat jouw nieuws onder een groter publiek bekend raakt. Toch staat of valt het succes van jouw persbericht met de mate waarin het door journalisten en redacties wordt overgenomen.

In dit artikel geven wij je tips over de gelegenheden die het meest geschikt zijn voor een persbericht. Aangevuld met praktische tips die je helpen bepalen wanneer je een persbericht idealiter verstuurt.  

7 tips over wanneer je een persbericht verstuurt

Als je je persbericht af hebt, dien je het te versturen naar relevante journalisten en mediacontacten. Maar wat is het beste moment om persberichten te versturen? Dit hangt van diverse factoren af, maar door de volgende tips op te volgen, vergroot je de kans van slagen.

Meer weten? Lees hoe je een persbericht verstuurt van A tot Z.

1. Verstuur nieuws

Over het algemeen is er veel aanbod van persberichten, wat de vraag overstijgt. Dit betekent ook dat redacties de journalistieke criteria streng handhaven. Zodoende is het belangrijk om daadwerkelijke nieuwswaarde te bieden, wat journalisten overtuigt van de meerwaarde voor hun publiek.

Maar wat is dan nieuws?

Voordat een redactie van een mediakanaal een persbericht overneemt en publiceert, controleren zij of het bericht van voldoende nieuwswaarde is. Als een redactie ervoor kiest het nieuws over te nemen, verwerken zij het tot een eigen artikel. Bijvoorbeeld door op basis van eigen bronnen extra context aan het verhaal toe te voegen, waarna lezers van het nieuwsmedium het kunnen lezen.

Het kiezen van je onderwerp en de insteek is dan ook heel belangrijk voor het succes van je PR-inspanningen. Onderwerpen die erg geschikt zijn voor het versturen van een persbericht zijn:

  1. Evenementen.
  2. Personeelsnieuws (bijvoorbeeld een nieuwe executive of directielid, een promotie, iemand die de pensioengerechtigde leeftijd behaalt, nieuwe personeelsdoelstellingen, erkenning van het levenswerk van een medewerker).
  3. Nieuws over of innovatie van producten of services (bijvoorbeeld een nieuw product, een boeklancering, een wijziging van een merknaam, een nieuwe feature of service of een samenwerking met een partner).
  4. Originele inhoud (bijvoorbeeld onderzoeksresultaten).
  5. Bedrijfsgroei (bijvoorbeeld de opening van een nieuw filiaal, het vieren van een jubileum, een overname of herstructurering of een verhuizing).
  6. Erkenning (bijvoorbeeld het winnen van een prijs).

2. Kies zorgvuldig je verzenddag, maar vermijd het einde van de nieuwsweek

Een persbericht heeft de meeste kans om gepubliceerd te worden als er niet teveel nieuwsconcurrentie is. De meeste organisaties versturen hun persberichten op de maandag en dinsdag, aan het begin van de werkweek. Het voordeel daarvan is dat journalisten tijd hebben om het nieuws uit te werken. Maar de nieuwsdichtheid is ook hoger, dus je moet meer opvallen. 

Het bericht versturen op een woensdag of donderdag heeft als voordeel dat het rustiger is wat nieuws betreft. Richting het einde van een nieuwsweek is de kans op een publicatie verreweg het kleinst, zeker op vrijdagmiddag. Hierbij is er namelijk geen tijd meer voor journalisten om het bericht te bespreken en beoordelen, waardoor het op de stapel belandt.

Ook kun je het versturen van een persbericht beter uitstellen als er een onverwachte, maatschappelijke of schokkende gebeurtenis optreedt. Alle media hebben dan vooral aandacht voor deze gebeurtenis en jouw nieuws sneeuwt onder.

3. Bereikbaarheid woordvoerder

Verstuur je persbericht alleen als de contactpersoon of woordvoerder daadwerkelijk bereikbaar is. Dit gaat eigenlijk vaker dan gedacht mis. Vermeld bij de contactgegevens ook een mobiel nummer, zodat journalisten die de moeite nemen om contact te zoeken, niet het hele telefoonmenu door moeten lopen voordat ze de juiste afdeling te pakken hebben.

Bied voldoende ondersteuning aan de woordvoerder om vragen van journalisten te beantwoorden. Zeker als er veel media-aandacht vrijkomt naar aanleiding van het nieuws, is het goed een plan te hebben om alle interesse in goede banen te leiden.

4. Maak het de journalist makkelijker

Een journalist wil nieuws uiteraard graag zo snel mogelijk te horen krijgen. Toch kan het af en toe helpen om ruim voor de deadline het persbericht uit te sturen. De redactie heeft namelijk ook tijd nodig om het persbericht tot een echt nieuwsbericht te verwerken dat geschikt is voor publicatie op hun eigen kanaal.

Daarnaast vergroot je jouw kansen op een publicatie door het werk voor de redactie te vergemakkelijken door een professioneel persbericht te (laten) schrijven. Hierdoor zijn journalisten veel minder tijd kwijt aan het verwerken van je bericht. Tevens straalt het professionaliteit uit.

Heb je hier interesse in? Neem dan direct contact met ons op voor het schrijven of redigeren van een persbericht.

5. Denk goed na over een embargo en overweeg het bericht erna te versturen

Een andere tip om het succes op publicaties te vergroten is om het persbericht te versturen nadat een eventueel embargo vervallen is. Een embargo is een verzoek aan de media of pers om voor een bepaalde datum niet over een onderwerp te publiceren.

Zo hoop je te voorkomen dat bepaalde gevoelige informatie te vroeg naar buiten komt via de media. Een embargo vervalt zodra de beschermde informatie beschikbaar is via een andere bron.

Embargo en exclusiviteit: doen of niet doen?

Door een persbericht na het vervallen van een embargo te versturen, voorkom je dat een persbericht op de stapel belandt en wordt vervangen voor actueler nieuws. En zo uiteindelijk helemaal geen aandacht meer krijgt.

Twijfel je nog over de inzet van een embargo? Lees meer over embargo of exclusiviteit: doen of niet doen?

6. Verstuur je bericht niet op hele en halve uren

Vermijd ook verzending van je persbericht op precies het hele en het halve uur. De concurrentie van andere berichten op die tijdstippen is vaak hoger. Kies liever een tijd als 9.45 uur bijvoorbeeld. Uit onderzoek blijkt dat je een persbericht het beste tussen 10.00 uur ’s ochtends en 14.00 uur ’s middags verstuurt, omdat de redacties in dit tijdsbestek de meeste berichten lezen.

Daarnaast verstuur je je persbericht ook liever niet aan het einde van een werkdag, wanneer de kans op publicatie erg klein is.

7. Verstuur in pruimentijd

Heb je vooral links nodig naar je site en gebruik je daar een persbericht voor, dan kun je overwegen om je bericht te versturen in een relatief rustige nieuwsperiode: de pruimentijd. In de zomerperiode zijn veel mensen (dus ook journalisten en redacteuren) op vakantie. Dagbladen leveren in die weken vaak een kleinere krant met minder katernen.

Omdat het in deze maanden rustiger is in de hele samenleving, is het nieuwsaanbod ook lager. De kans dat jouw bericht wordt opgepikt is daarmee iets groter dan in andere periodes in het jaar.

Meer weten?

Wil je persoonlijk advies over de mogelijkheden voor het versturen van persberichten, een demo ontvangen of direct een abonnement afsluiten? Neem contact op met ANP Pers Support. Bel 070 41 41 222 of mail naar info@perssupport.nl.

© ANP Pers Support 2022