Wat is newsjacking en hoe zet je dit in voor je PR-strategie?

De term newsjacking is een samentrekking van de Engelse woorden ‘news’ – nieuws en ‘hijacking’ – het woord voor kapen. Het is dus een manier om het nieuws te kapen, of er je eigen draai aan te geven.

Bij newsjacking ‘kaap’ je feitelijk actueel nieuws, waarna je er je mening aan toevoegt of een visie of standpunten deelt over die actualiteiten.

Monitoring van nieuws en actualiteiten is dan ook een belangrijk onderdeel van deze techniek. En je kunt je vast voorstellen dat de timing waarop je op gebeurtenissen reageert, ook essentieel is.

Om succesvol de techniek van newsjacking in te zetten, is het goed om rekening te houden met de levensfasen van nieuws. Deze fases duren maar even. Dus het is belangrijk om op het juiste moment te herkennen wat er aan de hand is en hoe je hier vervolgens op in kunt haken. Het moeilijkste is dus om op het juiste moment je mening en gedachten naar buiten te brengen, voordat het nieuws zijn hoogtepunt bereikt of daar zelfs alweer voorbij is.

Nieuwscyclus fase 1: breaking news

Als er net iets is gebeurd en journalisten hier zo snel mogelijk over willen berichten, spreken we van de fase van breaking news. Er is veel aandacht voor het nieuws vanuit meerdere partijen, nog niet alle feiten en cijfers zijn helemaal duidelijk en iedereen staat op scherp en wil erover publiceren.

Om op tijd te zijn zit er niets anders op dan het nieuws constant in de gaten te houden. Als je weet dat er iets belangrijks staat te gebeuren in je branche, een gebeurtenis waarop journalisten willen anticiperen bijvoorbeeld, dan moet je ze net een stapje voor zijn.

Wanneer zet je newsjacking succesvol in?

Onmiddellijk na ‘breaking news’ breekt de fase aan waarin het nieuws te kapen is. Je moet hier heel snel schakelen en snel op de gebeurtenissen inspelen, omdat dit het moment is dat journalisten op zoek zijn naar een andere invalshoek, bronnen en achtergrondinformatie.

Kom je met content die aansluit op het onderwerp en actueel is, dan kun je contact opnemen met journalisten en is de kans heel groot dat je poging succesvol is en jouw bijdrage inhaakt op wat journalisten zoeken en nodig hebben.

Nieuwscyclus fase 2: het nieuws breidt zich uit

Hoeveel tijd de media besteden aan het nieuws hangt af van de omvang, de impact en de hype van het nieuws. Betreft een grootschalige gebeurtenis, heeft het landelijke dekking of heeft het grote impact voor grote groepen mensen? Dan is de kans groter dat het nieuws meer aandacht krijgt dan kleinere gebeurtenissen, minder impactvolle nieuwsfeiten of heel branchespecifiek nieuws. 

Nieuwscyclus fase 3: het publiek reageert

“The proof of the eating is in the pudding” – op een interessant nieuwsfeit volgt geheid ook een reactie van het publiek. Daardoor komen er nog meer kansen om het nieuws te kapen of weer met een aanvullende reactie of visie te komen.

Er ontstaan kansen om dieper op het onderwerp in te gaan en met een beetje geluk wordt je om nieuwe artikelen gevraagd of zelfs aan een talkshowtafel gevraagd om je mening toe te lichten.

Een enthousiast publiek zorgt voor een langere periode van aandacht rondom het thema.

Nieuwscyclus fase 4: het topje van de ijsberg

In deze fase bevindt het nieuws zich op het hoogtepunt van de hoeveelheid aandacht. Dit moment komt soms na een dag, en soms na een aantal weken pas. Afhankelijk van de omvang en het verloop van de gebeurtenissen rondom het nieuws.  

Wil je na deze fase nog aandacht in de media genereren, dan zijn er nieuwe feiten of gebeurtenissen nodig.

Nieuwscyclus fase 5: oud nieuws

Na het hoogtepunt komt de levenscyclus van dit specifieke nieuws ten einde en kun je stellen dat het nieuws ‘oud nieuws’ is geworden. Alle invalshoeken van het verhaal zijn ondertussen onderzocht en alle feiten zijn boven tafel. De interesse van media en hun lezers of kijkers neemt automatisch af.

Voordelen van newsjacking

1.   Snelheid

Wat het kapen van het nieuws zo interessant maakt als contentmarketingstrategie, is dat je in een heel korte tijd bij relevante media aan kunt sluiten en kunt zorgen voor interviews met belangrijke media. Dat is veel sneller dan de tijd die je nodig hebt om content te creëren, dit te publiceren en hiermee hopelijk aan te haken bij de platformen die je voor ogen hebt.

2.   Inkomende links (SEO)

Het kapen van nieuws helpt bij het genereren van inkomende links naar jouw website of kanaal. Als media naar jouw site linken, neemt de autoriteit van je domein toe en komt je website hoger in de zoekresultaten van Google. Er kan dan een sneeuwbaleffect ontstaan, want je bent hierdoor ook voor andere journalisten weer beter vindbaar.

3.   Thought leadership

Autoriteit uit zich ook doordat je in de media als expert om je mening wordt gevraagd. Het publiek ziet jou als expert. Het voordeel hiervan is dat je op die manier het gezicht van het thema kunt worden. De volgende keer dat er iets gebeurt binnen hetzelfde thema, is de kans groter dat je nogmaals gevraagd wordt.

Nadelen van newsjacking

Tot zover dus allemaal goed nieuws en een meerdere redenen om goed in te spelen op het nieuws van je branche! Dan nu de uitdagingen!

1. Timing

Ten eerste is het dus lastig om goed in te spelen op nieuws en je timing op orde te krijgen.

2. Minder ruimte voor eigen verhaal

Ten tweede is het belangrijk om inhoudelijk sterk te zijn. Als je gevraagd wordt om te reageren op het nieuws, zijn mensen op zoek naar een reactie over het onderwerp. Dat jij ook je eigen verhaal graag wilt doen is dan even minder relevant. Omdat er vaak weinig tijd is, dien je professioneel te blijven en praat je over het ter zake doende onderwerp. Je laat dan je kennis zien en praat even niet over jezelf.

3. Kans op uitglijders

Een derde probleem kan zijn dat niet elke vorm van nieuws ervoor zorgt dat jij in een positief daglicht komt te staan. Tijdens nieuws over gevoelige kwesties als rampen of schokkende situaties, is het belangrijk om heel goed op te letten dat ze je imago niet schaden. Omdat er maar weinig tijd is om reacties voor te bereiden, is er kans op uitglijders. Let dus heel goed op wat de wisselwerking tussen het nieuws en jijzelf als expert is.

Newsjacking en je PR-strategie

Het kapen van het nieuws kan dus een efficiënte PR-strategie zijn om aandacht in de media te genereren. Als je het nieuws heel goed in de gaten houdt, op de behoeften van journalisten inspeelt met relevante content, kan newsjacking zeker voordelen voor je organisatie opleveren.

Lees ook: wat is mediamonitoring en hoe doe je dit voor PR campagnes?

Meer weten?

Wil je persoonlijk advies over de mogelijkheden van newsjacking, een demo ontvangen of direct een abonnement afsluiten? Bel 070 41 41 222 of neem contact met ons op.

© ANP Pers Support 2022