Let op: we hebben een nieuw platform gelanceerd, ANP Connect!
Hét pr-platform voor meer dan persberichten alleen.

 

 

Direct een persbericht versturen

Snel en eenvoudig persberichten verspreiden? Via ANP Pers Support stuur je jouw nieuws met één druk op de knop naar heel journalistiek Nederland. Via onderstaand formulier kun je aangeven welke van onze betaalde diensten bij je past.

Na ontvangst van het formulier zullen onze accountmanagers contact met je opnemen om een aantal zaken af te stemmen, waaronder de input voor het persbericht en de facturatie voor de gekozen dienst(en).

Step 1 of 3
*De prijs van een distributie naar vak- en lokale media via de e-maildatabase is afhankelijk van het aantal media-outlets dat je wenst te bereiken.
0,00 €

Vaker persberichten versturen?

Liever direct zelf aan de slag met het regelmatig versturen van persberichten via onze NieuwsManager? Bekijk alles over onze NieuwsManager of bekijk de gratis demo gepresenteerd door een van onze specialisten. Start direct met het versturen van persberichten, het opstellen van perslijsten en analyseer en rapporteer het bereik van je PR-inspanningen. Waar en wanneer het jou uitkomt.

Wat staat er in je persbericht?

Houd daarnaast ook rekening met de standaard opzet van een persbericht. Hier download je ons voorbeeld persbericht. Zorg dat je bericht maximaal één A4 lang is en neem hierin de volgende onderdelen op:

  • De plaats en datum.
  • Een sterke, pakkende titel met eventueel een verduidelijkende ondertitel.
  • Een introducerende alinea (de lead) waarin je zo beknopt mogelijk antwoord geeft op de vragen Wie, Wat, Waar en Wanneer?
  • Een goed geschreven, foutloos stuk bodytekst, waarin je dieper ingaat op je onderwerp. De body zou de Hoe en Waarom van het verhaal moeten bantwoorden. Dit doe je idealiter aan de hand van de omgekeerde pyramide, waarbij het belangrijkste bovenaan staat en de meer gedetailleerde onderdelen verder beneden aan bod komen.
  • Een pakkende quote van een liefst hooggeplaatste betrokkene of van een externe autoriteit.
  • De afzender en diens contactgegevens.
  • Ook een noot voor de reactie waar meer informatie is op te vragen.
  • Een link naar beeldmateriaal.

Gebruik tussenkopjes en witregels

Door je tekst te verdelen in alinea’s en voldoende witregels en tussenkopjes te gebruiken, oogt je tekst helder en overzichtelijk en is hij makkelijker leesbaar.

Benoem de bijlagen

Vaak stuur je bij een persbericht bijlagen mee, zoals beeldmateriaal (kies voor een staand én een liggend beeld, zodat de redactie keuze heeft). Plaats een link waar de redactie deze bijlage kan downloaden en geef de bestanden een handige naam.

Je begint bijvoorbeeld met hetzelfde woord als het persbericht, bijvoorbeeld: RestaurantlocatieOpeningPersbericht – RestaurantlocatieOpeningFoto1 – RestaurantlocatieOpeningFoto2. Op die manier staan alle bestanden handig bij elkaar en zijn ze goed te vinden.

Persbericht verspreiden tip – houd de onderwerpregel kort en bondig

Als je jouw persbericht naar het ANP verstuurt, is het goed om rekening te houden met een aantal tips. We sommen ze hier voor je op:

  • Hou de onderwerpregel kort en bondig. Bijvoorbeeld: Persbericht: [titel].
  • Verstuur je bericht niet op het hele of halve uur, dat doet bijna iedereen. Maar kies liever bijvoorbeeld 10.15 uur.
  • Schrijf en korte en nette introductie in je mail, journalisten zijn ook mensen en het helpt als je ze netjes bejegent.
  • Volg je bericht niet direct op met een telefoontje, dat vinden journalisten heel vervelend. Vaak hebben ze een doorlooptijd van een paar werkdagen. Liever stuur je vooraf een bericht dat bepaald nieuws eraan komt, dan kan de journalist daar rekening mee houden in de planning. Kom je beloften dan wel na.

Wat gebeurt er met je persbericht na distributie?

Als je persbericht af is, en aan alle voorwaarden voldoet, kun je het naar een persbureau versturen. Maar wat gebeurt er met je persbericht na distributie?

Vaak stuur je een persbericht naar een persbureau. Hier hebben landelijke en regionale bladen, tijdschriften en nieuwsbladen een abonnement op. Op die manier kunnen ze gebruik maken van een centrale hub met een grote hoeveelheid correspondenten in binnen-en buitenland en zijn ze snel op de hoogte van nieuws dat voor hun platform relevant is.

Waarom zou je nog steeds een persbericht versturen?

Een persbericht is één van de meest gebruikte middelen waarmee organisaties media benaderen. Met een persbericht zoek jij zelf de publiciteit voor een project, boodschap of product, in de hoop dat redacties van media en andere nieuwsplatforms het nieuws oppakken.

Als je met een project bezig bent, ben je zelf vaak overtuigd van het belang ervan. Dan lijkt het bijna ondenkbaar dat niet iedereen ontzettend enthousiast reageert. Het is verleidelijk om te denken dat het met de publiciteit dus wel goed komt en dat mensen je vanzelf weten te vinden.

Helaas is dat bijna nooit het geval. Voor publiciteit geldt vaak dat je het zelf moet opzoeken. Nu kun je natuurlijk proberen bijvoorbeeld alleen op social media platforms te vertrouwen en berichten via je eigen kanalen uit te zetten.

Maar een project of boodschap krijgt vaak pas momentum als je ook op wat grotere platforms zichtbaar bent. Daarom is het versturen van een persbericht naar de redacties van voor jou relevante platformen de belangrijke eerste stap
naar meer publiciteit!

Onze klanten

Hulp nodig bij het schrijven of redigeren van je persbericht?

Wij helpen je graag met onze persberichten redigeer- en schrijfservice.

Zelf aan de slag met het structureel versturen van persberichten vanuit onze tool?

Bekijk dan de korte demo van de NieuwsManager. Een van onze specialisten leidt je in 10 minuten door het platform en voorziet je van tips voor het versturen van nieuws. Ontdek hoe jij de tool kunt inzetten voor jouw nieuwsmomenten en krijg direct de mogelijkheid om online al je vragen te stellen.

Bekijk een demo van de NieuwsManager

© ANP Pers Support 2024