8 tips ter voorbereiding op een mediaoptreden of interview

Hoe je jezelf neerzet in een interview of mediaoptreden is van cruciaal belang, want de gevolgen kunnen enorm zijn. Vooral als je een flater slaat in een mediaoptreden. In het ergste geval wordt je misser breed uitgemeten op diverse socialmediakanalen en staat het internet vol met allerlei memes om nog even smakelijk na te lachen over de blunder.

Maar ook positieve en verbeeldende interviews die stof tot nadenken geven, hebben een enorm effect in onze samenleving. Vooral als de persoon in kwestie de Nederlandse harten heeft geraakt door authentiek en menselijk te zijn. Op deze manier wil iedereen wel het gesprek van de dag zijn.

Dus stel, je hebt een persbericht verstuurd en je wordt uitgenodigd voor een media-optreden of interview. Dan wil je dat er natuurlijk zonder kleerscheuren vanaf brengen. En het liefste op een manier die positief effect heeft. 

Dit is allemaal prima haalbaar met een goede voorbereiding. Om je alvast goed op weg te helpen, geven we in dit artikel 8 tips ter voorbereiding op een media-optreden of interview.

1. Beschouw de journalist als je vriend en niet als je vijand

Een veelgemaakte fout is de journalist te vrezen en hem als vijand te zien. Niet doen! Dit zorgt al meteen voor een gespannen sfeer en negatieve energie, waarbij je steeds het gevoel hebt op je tenen te moeten lopen.

Je richt je focus op wat er allemaal fout kan gaan en daarmee zet je jezelf al meteen op een gespannen voet. Jullie hebben namelijk een gezamenlijk doel en dat is de informatie te brengen naar de juiste doelgroep. Door vanuit deze intentie te werken, verleg je de focus van angst naar het geven van toegevoegde waarde.

2. Ken je pappenheimer

Weet met wie je spreekt. Hierbij stel je jezelf vragen als:

  • Wat voor persoon is het?
  • Wat zijn z’n normen en waarden of wat vind hij belangrijk?
  • Wie is zijn doelgroep?
  • Wat vindt deze doelgroep belangrijk?
  • Hoe communiceert deze doelgroep, wat voor ‘taal’ wordt er gesproken?
  • Wat wil de interviewer bereiken met het gesprek?
  • Is het live of kan het nog een keer over?
  • Hoe communiceert de interviewer, wat voor interviewtechnieken gebruikt hij?
  • Op welke locatie is het?
  • Bij een tekstueel interview, vraag of je de tekst mag inzien voor publicatie om feitelijke onjuistheden te corrigeren.

Kruip bij het beantwoorden van deze vragen echt in de huid van zowel de interviewer als de doelgroep. Ook kun je oudere interviews van de betreffende journalist bekijken. Door hier tijd en energie in te investeren creëer je meer kansen om je boodschap goed over te brengen. Ook zorgt het voor een meer ontspannen houding waarmee je het gesprek aangaat.

3. De kernboodschap als focus

Denk goed na over de belangrijkste boodschap die je wilt meegeven. Beperk jezelf daarbij tot maximaal drie kernboodschappen, anders wordt het interview te chaotisch. Een boodschap komt pas echt goed over wanneer je deze helder formuleert.

  • Begin met de kern, draai niet om de hete brij heen.
  • Gebruik korte krachtige zinnen.
  • Vermijd jargon en spreek in de taal van het publiek.
  • Zorg dat je de feiten, cijfers en namen van mensen paraat hebt die onderdeel uitmaken van deze kernboodschap.
  • Bedenk welke vragen je kunt verwachten maar bereid je ook voor op vragen buiten het onderwerp.
  • Hou je aan je onderwerp. Dwaalt de interviewer te ver af, zeg dan: “Daar weet ik niets van, maar wat ik wil benadrukken is …” en dan volgt je kernboodschap weer.

4. Zorg voor emotie en verbeelding

Een boodschap komt het beste over als er emotie bij betrokken is en men zich een beeld bij het onderwerp kan vormen. Werk dus met voorbeelden en vertel met gevoel.

Aan de hand van voorbeelden die een relatie hebben met de belevingswereld van het publiek, wek je hun interesse en vormen zij zich er makkelijker een beeld bij.

Het bedenken van een passend citaat zorgt ervoor dat de boodschap nog beter blijft hangen bij het publiek. Let wel op dat je het citaat niet te overvloedig gebruikt, want dat werkt averechts.

Anekdotes en metaforen werken ook krachtig en brengen emotie mee.

5. De kracht van non-verbale communicatie

De communicatie van je kernboodschap vindt niet alleen verbaal plaats, maar ook non-verbaal, met lichaamstaal. Zorg er dus voor dat je lichaamstaal in sync is met de boodschap die je brengt.

Wees jezelf en wees eerlijk. Heb je bijvoorbeeld iets positiefs te brengen, lach hier dan ook bij, of leg bijvoorbeeld meer emotie in de boodschap door de juiste intonatie te gebruiken.

6. Nog zelfverzekerder door oefening

Heb je de vorige stappen doorlopen, dan is het tijd te oefenen. Immers, oefening baart kunst. Hiervoor kun je een spiegel gebruiken, maar beter nog is een gelijkgestemde sparringpartner in te zetten.

Door te oefenen met een gesprekspartner heb je veel meer interactie. Spreek bijvoorbeeld af dat je sparringpartner je gaat afleiden van je kernboodschap. Op deze manier kun je een paar mooie bruggetjes bedenken om terug te keren naar je kernboodschap terwijl je kalm en rustig blijft.

Door gebruik te maken van een gesprekspartner oefen je ook meteen je non-verbale communicatie. Dit zie je zelf ook terug als je het oefengesprek opneemt. Zeker voor mensen die een interview erg spannend vinden, is het aan te raden het interview een paar keer te oefenen. Hoe meer je oefent, hoe zelfverzekerder je wordt.

7. Houdt regie en zorg voor authenticiteit

Jouw kernboodschap komt het beste over als je deze rustig brengt en je niet laat opjutten.

  • Let hierbij op de ademhaling, adem rustig en vanuit je buik.
  • Maak gebruik van stiltes. Als je aan een stuk doorratelt en daarbij niet goed ademt, komt de boodschap minder goed over en heb je minder regie in het gesprek. Door actief en empathisch te luisteren, goed door te ademen en niet bang te zijn voor stiltes, kom je veel krachtiger over. De stiltes kun je juist goed gebruiken om regie te houden en het gesprek te sturen.
  • Is jouw boodschap negatief? Wees dan niet bang om initiatief te tonen door zelf met het negatieve nieuws te beginnen. Zo houdt je niet alleen de regie, maar ben je de interviewer een stapje voor.
  • Zorg ook dat je jezelf blijft, want mensen voelen het als het niet zo is. Door jezelf te blijven, komt je kernboodschap veel beter over. Je geeft hiermee ook een signaal van authenticiteit af, wat zowel de interviewer als het publiek waarderen.
  • Het interview is pas over als de journalist weg is. Blijf dus op je hoede in het nagesprek, de hamvraag kan nog komen.

8. Praktische tips voor een media-optreden of interview

  • Let ook op je kledingstijl. Als je op televisie moet verschijnen, zorg dan dat de kleding niet te druk is of kleine patronen heeft. Dit leidt af van de boodschap en geeft gekke flikkeringen in beeld.
  • Zorg ook dat jouw kledingstijl aansluit op jouw functie, de inhoud van jouw boodschap en jouw doelgroep. Een sportman of -vrouw kan heel sportief gekleed gaan om zo zijn doelgroep aan te spreken, terwijl de woordvoerder van een grote multinational juist een formele kledingstijl moet aannemen om zijn doelgroep te bereiken.
  • Hou een boekje of pen vast als je geneigd bent met je armen te zwaaien of te frutselen.

Meer weten?

Wil je persoonlijk advies over de mogelijkheden voor het versturen van persberichten, een demo ontvangen of direct een abonnement afsluiten? Neem contact op met ANP Pers Support. Bel 070 41 41 222 of mail naar info@perssupport.nl.

© ANP Pers Support 2022