Media-analyses
Meet de impact van je PR-campagne
Heb je een campagne gedraaid en wil je inzicht krijgen in wat je nieuwscampagne heeft opgeleverd? Door welke nieuwsmedia het bijvoorbeeld is opgepikt. Of wil je weten wat er in het nieuws heeft gespeeld? En welke concrete acties het best ondernomen kunnen worden?
Wil je daarnaast graag geassocieerd worden met het ANP-merk en professionele mediarapporten aanleveren aan je management of bestuur? Dan zijn objectieve en onafhankelijke ANP media-analyses onmisbaar. Van diepgaande jaaranalyses tot compacte nieuwsoverzichten.
De voordelen van media-analyses op een rij:
- Krijg het meest actuele inzicht in de ontwikkeling van je merk- of organisatiereputatie
- Ontdek de impact van eenmalige of periodiek terugkerende PR-campagnes
- Deel de rapportages intern die de impact en effect van jouw PR inzichtelijk maken

Meten van succes en impact hebben op je PR-campagne
Mediawaarde is de advertentiewaarde van een persbericht, het geeft een indicatie hoeveel het artikel had gekost als je het als advertentie had ingekocht. Door een media-analyse te doen, kun je nulmetingen houden en succes meten: is er groei of krimp in bereik en waarde? Het ANP berekent optioneel ook de mediawaarde over alle kanalen: print, RTV, online en social media.
Optimaliseer je PR-campagnes
Met de data maak je inzichtelijk wat de impact van een campagne is, je kunt campagnes onderling vergelijken en optimaliseren. Bijvoorbeeld op basis van een benchmark met een van je concurrenten. Het helpt je de crossmediale impact van jouw communicatiestrategie te bepalen, te meten en aan te passen.
Met de media-analyses van het ANP krijg je bovendien inzicht in hoe je merk is verschenen in alle betaalde nieuwsbronnen die niet in Google Alerts worden getoond, waaronder:
- 100+ radio en tv-bronnen inclusief podcasts
- 300+ landelijke en regionale dagbladen, vak- en opiniebladen en huis-aan-huisbladen
- 4500+ gratis webbronnen opgesplitst in 51 handige categorieën


Analyses in je eigen huisstijl
De media-analyses zijn professioneel vormgegeven volgens de ANP huisstijl of in de huisstijl van je organisatie, overzichtelijk en direct bruikbaar voor management-, communicatie- en marketingteams.
Pakketten voor elk budget
Het ANP heeft drie standaard analyseformats ontwikkeld, die inzicht geven in de ontwikkeling van het imago van een merk, evenement of organisatie over een vooraf bepaalde onderzoeksperiode.
1. Starter
De onderzoekscomponenten van de Starter-analyse bestaan uit een samenvatting, een woordenwolk, de verdeling per media en een beschrijving van de meest impactvolle bronnen.
2. Business
De Business-analyse biedt naast de starterscomponenten ook een onderdeel met wat de analist is opgevallen en een tijdgrafiek met hoogtepunten van de campagnes.
3. Enterprise
In de Entreprise-analyse worden naast de starters- en businessonderdelen ook een sentimentanalyse en een thematische analyse aangeboden.
Welke media-analyse past het best bij jouw wensen?
Features | Starter | Business | Enterprise |
Samenvatting | ✓ | ✓ | ✓ |
Wat valt op | • | ✓ | ✓ |
Woordwolk | ✓ | ✓ | ✓ |
Mediakanaal verdeling | ✓ | ✓ | ✓ |
Top bronnen | ✓ | ✓ | ✓ |
Tijdgrafiek en pieken verklaring | • | ✓ | ✓ |
Top onderwerpen | • | ✓ | ✓ |
Sentimentanalyse | • | • | ✓ |
Strategische thema’s | • | • | ✓ |
PR-waarde | ✓ | ✓ | ✓ |
PR-inzichten | • | • | ✓ |
Meer informatie? Of direct een media-analyse aanvragen?
Neem dan contact op met een van onze specialisten.