‘Dankzij de hulp van ANP Pers Support kwam mijn boek direct binnen in de bestseller top 60’
Discriminatie is van alle tijden, maar tandenpoetsen doen Nederlanders pas een kleine honderd jaar. Met ‘Menthol’ schreef Frank Krake een boek over het leven van Joseph Sylvester, die de bijnaam Menthol droeg en zichzelf trots ‘volbloedneger’ noemde. Het boek verscheen op 13 april van dit jaar en kwam volop in het nieuws.
Menthol vertelt het levensverhaal van een van de eerste zwarte zakenmensen in Nederland. Het schetst meteen een tijdsbeeld over emancipatie en discriminatie van mensen met een andere huidskleur. De uit Amerika gevluchte Sylvester (1890-1955) trok in de jaren ’20 en ’30 langs steden en dorpen en gaf demonstraties met zijn Babajaba Menthol Tandpasta. Zo leerde hij Nederland tandenpoetsen.
Drietrapsraket
Om publiciteit te genereren rond de uitgave van het boek, maakte Krake gebruik van een ‘drietrapsraket’, waarbij ANP Pers Support een sleutelrol speelde: “Naast ANP Pers Support heb ik een PR-bureau voor boeken in de arm genomen dat enig voorwerk heeft gedaan, waaronder voor magazines,kranten en online. Tevens heb ik uiteraard gebruik gemaakt van mijn eigen netwerk en contacten aangeboord.”
Veel media-aandacht, instant bestseller
Onder meer de dagbladen het Parool, AD, Trouw en NRC hebben de afgelopen maanden aandacht besteed aan het boek. Daarnaast zijn er een aantal radio- en televisie-interviews uit voortgekomen, waaronder bij De Wereld Draait Door. Dankzij al die publiciteit kwam het boek direct binnen in de bestseller top 60. Momenteel staat het op nummer 13. “Heel Nederland weet wie Menthol is en dat daar een boek over verschenen is,” aldus Krake.
Het belang van een goed persbericht
Voorheen schreef hij zijn persberichten zelf, vertelt Krake: “Maar deze werden bijna niet opgepakt en hadden geen effect. Nu was het belang van een goed persbericht zo groot dat ik de keus gemaakt heb om met ANP Pers Support te gaan samenwerken.”
Volgens Krake weet ANP Pers Support hoe journalisten tegen persberichten aankijken en is er de expertise om deze zodanig te screenen dat het nieuwswaardig wordt: “ANP Pers Support vergroot de kans dat het voldoet aan de normen van een goed persbericht, waardoor het eerder wordt opgepakt.”
Flexibel en makkelijk schakelen
Ook over de werkwijze is Krake te spreken: “ANP Pers Support zorgt voor een zeer persoonlijke aanpak en levert maatwerk. Er zit voldoende kennis en expertise om het maximale uit een persbericht te kunnen halen. Daarnaast is de journalist die mij geholpen heeft met het persbericht zeer flexibel en gemakkelijk om mee te schakelen.”
Landelijke en regionale varianten
Samen met de accountmanager zette Krake een tweesporenbeleid op: “We hebben een landelijk persbericht uitgestuurd dat heel algemeen en wat globaler was. Daarnaast hebben we per regio een persbericht uitgestuurd met bepaalde steden in de titel. Bij dat persbericht per stad werd dan ook een aparte foto van Menthol op de markt uit die stad geplaatst. Op deze wijze hebben we het bericht relevant gemaakt voor elke regio.”
Vooroordeel
Gevraagd of hij de diensten van ANP Pers Support zou aanraden bij derden zegt Frank Krake: “Veel MKB-bedrijven hebben een vooroordeel dat ANP Pers Support een grote partij is die zich enkel richt op grote ondernemingen. Dat is niet het geval. Ook MKB-ers kunnen volledig geserviced worden door ANP Pers Support. Er zit kennis en er zit capaciteit. Binnenkort heb ik weer een ondernemersbijeenkomst en daar zal ik dit zeker aan de MKB-bedrijven aangeven.”
Geïnspireerd geraakt? Zelf ook een persbericht schrijven? Dit en nog veel meer leert u in onze workshops ‘Persbericht met effect’ van ANP Perssupport. Klik hier voor een compleet overzicht van onze workshops.
Wilt u contact met één van onze accountmanagers voor een advies op maat? Vult u dan ons contactformulier in.