FocusCura: dankzij PR in één keer op de kaart
Met haar zorginnovaties helpt FocusCura kwetsbare mensen zo lang mogelijk zelfstandig en gelukkig te leven. De Europese eHealth Week 2016 bleek een mooie aanleiding om dit verhaal met de wereld te delen. In een PR-offensief ging er vrijwel elke dag een nieuw persbericht de deur uit, over steeds een andere zorginnovatie. Voor de verspreiding werkte FocusCura nauw samen met ANP Pers Support.
Omdat de Europese eHealth Week 2016 binnen de periode van ‘ons’ EU-voorzitterschap viel, mocht het Nederlandse Ministerie van Volksgezondheid het evenement dit jaar organiseren. In Amsterdam kwamen vooraanstaande politici en wetenschappers bijeen om met professionals uit de wereld van de gezondheidszorg en de technologie te praten over de toekomst van de zorg.
Publiciteit opzoeken
Een van de keynote speakers was Dr. Daan Dohmen, oprichter en CEO van het Nederlandse zorginnovatiebedrijf FocusCura. “Een mooie aanleiding om eens nadrukkelijk de publiciteit op te zoeken en ons verhaal met de wereld te delen”, aldus Marketing & Communicatie Manager Marjolein Hendriks van FocusCura.
Eerste persbericht: perfecte timing
De publiciteit die FocusCura zocht, kwam er inderdaad: “Op de maandag van de eHealth Week stonden we in het Financieele Dagblad met daarin de aankondiging dat Apple resellers onze eHealth-toepassingen gaan aanbieden. Daar kwam dinsdag nog de nodige media-aandacht overheen, naar aanleiding van het persbericht dat we er die ochtend hadden uitgestuurd. Perfect wat timing betreft, want op dinsdagavond hielden we een speciaal event om onze relaties te vertellen wat deze samenwerking voor hun patiënten en zorgverleners kan betekenen. Aan alles merkten we dat de genodigden met het gevoel binnenkwamen iets bijzonders te mogen bijwonen.”
Laatste persbericht: klap op de vuurpijl
“En toen moest de publicitaire klap op de vuurpijl nog komen”, herinnert Hendriks zich. “Na de keynote van onze CEO op donderdag stuurden we ons laatste persbericht eruit, over ‘Hartwacht’. Een uniek concept dat we in samenwerking met Zilveren Kruis en Cardiologie Centra Nederland hebben ontwikkeld, om de gezondheid van hartpatiënten op afstand te monitoren. En ook qua nieuwswaarde een primeur, want voortaan kunnen patiënten die verzekerd zijn bij Zilveren Kruis deze zorg op afstand, evenals de hiervoor benodigde apps en thuismeetapparatuur, op medisch voorschrift vergoed krijgen.”
Goede samenwerking met ANP Pers Support
Voor het verspreiden van de persberichten rond de eHealth week werkte FocusCura nauw samen met ANP Pers Support. Die samenwerking is Hendriks prima bevallen: “Wij zijn een jong bedrijf met een beperkte Marketing & Communicatie afdeling. Daarom was het voor ons erg prettig dat ANP Pers Support zo goed meedacht, bijvoorbeeld over de timing van onze persberichten. Zo hebben we een video over Hartwacht, die overigens ook door ANP is geproduceerd, er pas uitgestuurd ná een uitzending van EenVandaag, waarvan we wisten dat die een eigen item zouden draaien.”
Supercool: quote van minister Schippers
“Wat ik supercool vond van ANP Pers Support was dat wij, 20 minuten voordat ons laatste persbericht zou worden verstuurd, nog de gelegenheid kregen om het aan te passen. Na de bekendmaking dat HartWacht Nederland op de kaart zet als absolute koploper op het gebied van zorginnovatie, hadden we namelijk een quote gekregen van minister Schippers. Die wilden we er natuurlijk nog graag in meenemen. Dan merk je pas dat ze bij ANP echt kunnen schakelen met de snelheid van het nieuws. Want we hebben de deadline uiteindelijk toch gehaald. Mét de quote van onze minister!”
Meer dan 2 miljoen mensen bereikt
En de resultaten van het PR-offensief? “Onze commerciële afdeling kan de aanvragen op het moment bijna niet aan”, lacht Hendriks. “Tijdens de eHealth Week was er ruim 50% meer traffic op onze site dan normaal. Zelf heb ik de hele week alleen maar pers te woord gestaan. En uit de monitoring tools van ANP bleek dat we uiteindelijk een potentieel bereik hadden van meer dan 2 miljoen mensen. We zijn zelfs twee dagen trending topic geweest op social media. Daar kun je met betaalde publiciteit niet tegenop.”
Na-effecten
FocusCura staat inmiddels vol op de kaart. “We merken nog steeds de na-effecten van de publiciteit die we rond de eHealth Week hebben gehad. Zo stond onze CEO vandaag met een column in een speciale bijlage van de Volkskrant. Ook worden we ineens doorlopend benaderd om als inhoudsdeskundige onze mening te geven over ontwikkelingen op het gebied van eHealth. We zijn trots dat we ons verhaal op een authentieke manier hebben kunnen vertellen, want daar gaat het immers om bij wat wij doen.”
Geïnspireerd geraakt? Zelf ook een persbericht schrijven? Dit en nog veel meer leer je in onze workshops ‘Persbericht met effect’ van ANP Perssupport. Klik hier voor een compleet overzicht van onze workshops.
Wil je contact met één van onze accountmanagers voor een advies op maat? Vul dan ons contactformulier in.